mandag 23. mai 2016

Primstaven, ST.DECIDERIUS, dagen i dag


Om jeg ikke kan skilte med en fugleunge i dag, kan jeg imidlertid vise ferske bilder av en rådyrunge som mesker seg med nye skudd i rosebedet.


I hager forekommer en del feieskader på busker og trær, samt beiting på krokus og tulipaner om våren. Ved ekstra stort beitetrykk kan rådyr også ta stemorsblomster, roseskudd og mange andre hageplanter. Kilde

Rådyr er folivorer (bladspisere) og klassificeres ligesom kaniner som "browser"/concentrate selectors, dvs. de foretrækker de plantedele, hvor flest næringsstoffer er koncentreret, ofte bladspidserne. Kilde
Men tulipanene på den andre siden av huset har jeg heldigvis fått ha i fred!

Dagen i dag
Erkebiskop av Vienna, Frankrike, ble myrda i 607 av dronning Brunhilda av Austrasia og hennes tilhengere, og er blitt ansett som en martyr. Han ble født i Autun, døpt Desideriu, men er også blitt kalt Didier. Som biskop beskyldte han dronning Brunhildis barnebarn for umoral. Hun anklaga han for hedenskap, og han ble irettesatt av pave Gregor den store for sin interesse for hedenske klassiskere uten at det fikk noen konsekvenser. Desiderius ble forvist fra hans sete til en øy i elva Saone. Han ble drept da han vendte tilbake fire år senere på Saint-Didier-sur-Chalaronne.-sur-Chalaronne. Kilde Les mer

Han er æret som en helgen i den katolske kirke med sine festdager den 11. februar og i den østlige ortodokse kirke 23. mai. 

Merke på primstaven: Fugleunge
Jeg har hatt øynene oppe for fugleunger den siste tida, men ingen har foreløpig kommet seg ut av redene, tydeligvis, for jeg har ikke sett noen!
Det skjer visst først i midten av juni! Hvorfor er en fugleunge da merket på primstaven for denne dagen?
Jo, av den enkle grunn at denne dagen ikke er avmerka på vår primstav!
Primstaven på facebook
Merkedager i mai



1 kommentar:

  1. Flott du minner meg på Primstaven, denne dagen har gått meg forbi.
    Nydeleg Rådyr, men dei er vel ikkje så bra
    for hagestellet kanskje ?

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.