mandag 9. mai 2016

Historien om et tre


Treet fikk blomster

For en del år tilbake, minst ti, mente søsteren min, fikk jeg et rotskudd av morelltre som hadde forvilla seg inn på hennes tomt. For to år siden bestemte jeg meg for å fjerne treet dersom det enda en vår ikke kom med blomster. I fjor blomstra det på noen få greiner for første gang. Trusselen min hadde gått inn i barken....
Men ingen moreller fikk utvikle seg....  Hva er vitsen da? I fjor ga jeg treet nok en siste sjanse. I år er det blomster på flere greiner og kanskje jeg blir bønnhørt med moreller...






LITT HISTORIKK:

Træet stod færdigt med blad og med knop
      "Skal jeg ta' dem?" sa' frosten og pustede op.
       "Nei, kjære, lad dem staa,
        til blomster sidder paa!" --
  bad træet og skjalv ifra rod og til top.




  Træet fik blomster, saa fuglene sang.
  "Skal jeg ta' dem?" sa' vinden og vifted' og svang.
           "Nei, kjære, lad dem staa, 
            til bæret sidder paa!"
  bad træet, i vinden det dirrende hang.

  Og træet fik bær under soløjets glød.
  "Skal jeg ta' dem?" sa' jenten saa ung og saa rød.
          "Ja, kjære, du kan ta', 
          saamange du vil ha'"
  sa' træet, og grenen det bugnende bød.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.