tirsdag 26. april 2016

Treet stod færdigt




Træet stod færdigt med blad og med knop
      "Skal jeg ta' dem?" sa' frosten og pustede op.
       "Nei, kjære, lad dem staa,
        til blomster sidder paa!" --
  bad træet og skjalv ifra rod og til top.




  Træet fik blomster, saa fuglene sang.
  "Skal jeg ta' dem?" sa' vinden og vifted' og svang.
           "Nei, kjære, lad dem staa, 
            til bæret sidder paa!"
  bad træet, i vinden det dirrende hang.

  Og træet fik bær under soløjets glød.
  "Skal jeg ta' dem?" sa' jenten saa ung og saa rød.
          "Ja, kjære, du kan ta', 
          saamange du vil ha'"
  sa' træet, og grenen det bugnende bød.

B. Bjørnson





Vil morelltreet gi blomster og bær i år?



Modertreet...

2 kommentarer:

  1. Å, så fint innlegg om treet. Det er vel nettopp treet som viser minst vårtegn her hos meg, men nå har det kommet noen bittesmå museører på noen av bjørkene :) Ha en fin vårdag!

    SvarSlett
  2. Så vakkert! Bra treet ikke fikk forfrysninger på sine knopper. Da vi kjørte oppover mot Kiel i Tyskland i går snødde det, og snøen lå på jordene. Utrolig 26. april! Hilsen Tove

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.