torsdag 10. mars 2016

Marked og "pay it forward"




Det var ikke mye å forskjellig å kjøpe med seg hjem. Nesten hvert marked solgte de samme varene, halskjeder av frø eller bein, stråhatter, figurer og instrumenter i tre, belter i skinn eller nydelige duker sydd for hånd. Jeg kjøpte meg et halskjede av hvite og svarte "paljetter" i bein, tredd annenhver hvit og svart. I flere år har jeg hatt som vane å kjøpe et halskjede av steiner som et minne fra reisene.




Noen av kjedene på markedene var farva i sterke farver... Jeg kjøpte et par marakass til det yngste barnebarnet.



Kreativt gjenbruk, bokseåpnere satt sammen til vesker, men veskene var veldig tunge! En veske av frø veide ikke fullt så mye - likevel i tyngste laget.... Jeg kjøpte en liten fletta kurv, lett og ledig ... og en vakker skinnpung til det eldste barnebarnet.




Vet ikke hvor og når jeg kom i kontakt med begrepet "pay it forward", men jeg fikk straks sansen for hva det står for. Hvis noen gjør deg en god gjerning, og du ønsker å gi noe tilbake for tjenesten, kan vedkomne si "pay forward" ... med det menes at du skal gjøre en annen en tjeneste slik at det stadig er flere folk som får glede eller nytte av en annens hjelp.

Jeg opplevde å ha for lite penger da jeg skulle betale for en flaske rum i taxfree-kassa på flyplassen. Jeg hadde skrapa sammen nok penger, siste rest, til en liter Havana-rum til 5, 5 cuc. Så viste det seg at plastposen kassadama måtte legge den i og forsegle, kosta 1 cuc. Der sto jeg uten flere penger. Tom peng pung.
Da sier en stemme bak meg: Hei, her skal du få 1 cuc (ca. 10 NOK) av meg - og tenk på meg hver gang du drikker litt rum. En ung cubaner smiler mot meg. Jeg ble så overraska at jeg glemte å si at det skulle være en gave til sønnen min.
Vel framme ved gaten avgang Amsterdam, oppdager jeg at det nye smykket mitt ikke lenger henger rundt halsen. Jeg hadde ikke tatt på meg et eneste smykke før jeg dro hjemmefra, nettopp fordi jeg var redd for å miste dem. Det var mao noe reelt i denne frykten! Jeg rakk å eie det nye smykket i 3 timer. Mitt inderlige ønske var øyeblikkelig at kanskje dette var min måte å "pay it forward" på, tenk om noen fant smykket og satte enda mer pris på det enn jeg!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.