lørdag 7. november 2015

Novemberbekjæring av vinstokken




Nå er det tid for å beskjære vinstokken i drivhuset. Den har vokst fenomenalt i sommer og trenger en kraftig kutt.




Siste solgløtt før sola forsvinner bak taket på naboen hus... det er lav sol og november. Varmen er her fremdeles. Mørket kommer uansett...




Ennå mangler mønet på drivhuset vindeleka si, men til våren skal den opp.  Da vil jeg få hjelp av Herren i Huset!




Hvem kan skilte med novemberjordbær?
Angående beskjæringa: Har nok ikke fulgt oppskriften til punkt og prikke, men jeg håper beskjæringa er god nok slik at jeg får friske, søte, store druer og innbydende klaser til sommeren!
I år ble det altfor mange, de hang så tett at muggen fikk ypperlige vilkår....
Jeg vil ha noen greiner oppunder taket med klaser som henger fritt nedover.




Alle fremst er det greiner fra kiwien som ennå ikke har blomstra.Planta begynner å bli noen år gammel. Den ble klipt ned i fjor.
Om beskjæring:
http://www.bakker-norge.com/artikel/hagetips-rad/produktsorter/gronnsaker-og-frukt/trimming-beskjaering-og-uttynning-av-druer/
på You Tube:
Pruning
Denne danske videoen om sommerbeskjæring er veldig informativ!

Kort oppsummering:
Druer utvikler seg på årets skudd,
Derfor bør alle fjorårets skudd bort.
Kun de greinene som skal være stamme og støttegreiner/ledere beholdes ca. 10 cm...

All frukt bør fjernes fra denne grenen det første året, når du lager en leder. Dette bør også gjøres dersom lederen får vokse seg lenger, og alle druene bør først fjernes fra denne nye delen.
I juni klippes de nye greinene ned med to skudd eller 4 blader.

Idet ranken fortsetter å vokse og skaper nye skudd fortsetter du med sommerbeskjæring annenhver uke i løpet av vekstsesongen.



Jeg er ukas gjest i Orange, You Glad It´s Friday med forrige ukes innlegg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.