fredag 13. november 2015

Kjerringa mot strømmen




Mens alle andre maler hvite vegger kulørte, maler jeg det motsatte. Vi beholder en vegg med engelsk rød. Vi er så gla´i farven at vi klarer ikke å male alle veggene lyse.
Og jeg blir gang på gang forundra over hva skiftet av farve på veggene gjør med et rom....
og jeg som burde ha den kunnskapen inne!


KJERRINGA MOT STRØMMEN
Av André Bjerke.
I denne tid da frihet aktes lite,kan det for nordmenn være godt å vite
at vi har fostret her på hjemlig marken frihetshelgen, større enn Jeanne d'Arc.
Hun var av dem hvis nese det er ben i,for hun var født prinsipielt uenig.
Hun har - fordi hun var så vrang og vrien -fått evig plass i folkepoesien.
Og sjelden var en dame som fikk plass iet eventyr, så eventyrlig trassig!
Hun lot seg ikke engang overmanneda hun ble holdt med hodet under vannet.
Da var det bare stemmen vannet kvalte.For hun stakk hånden opp. Og hånden talte!
To fingre dannet klippende en saks.Så drev hun opp mot strømmen som en laks.
Og over fossen lå hun samme afteni suveren protest mot tyngdekraften.
Hun holdt på sitt. Hun var den bedre delav det vi kaller Norges folkesjel.
Hun er vår adel, hun er frihetsdrømmenhvis norske navn er: Kjerringa mot strømmen.
Hun er av dem jeg gjerne skulle kjenne.Det beste i oss er i slekt med henne.
Her ble det litt strukturendring i diktoppsettet, men jeg lar det passere. Kilde
Kjerringa mot strømmen - hvem var hun, se det kan dere få svaret på i kommentarfeltet!

2 kommentarer:

  1. Det er ikke lett med farger, det hjelper lite om man kan sin fargelære også har jeg lært av erfaring =D Hun som er modellen for kjerringa mot strømmen, er min tipp, tipp, tipp osv oldemor (det er sant!) Kanskje det er grunnen =D Ha en fin helg :)

    SvarSlett
  2. The new wall color looks lovely. We have been doing some painting lately. I have to be more adventurous and put a little more color into our rooms.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.