torsdag 6. august 2015

Rabarbrasuppa




som gikk fløyten! Årets rabrabrasesong er forlengst forbi, men det sto en oppskrift i DB for noen dager siden som jeg har tatt vare på.
Jeg hadde hele østsiden av drivhuset fullt av ulike rabarbraplanter.... hvor er de blitt av? Har gresset fortrengt dem?




Klipp: 

Er det kun en myte at man skal høste rabarbra før St Hans pga oksalsyren?
Jo eldre plantevekster blir jo mer uspiselige og næringsfattige blir de, helt generellt. Bestanddelen av trevlete og celluloseholdig vev øker, og jeg kan også tenke meg at mengden av oksalsyre øker. Oksalsyre kan gi nyrestein hvis man ikke spiser rabarbraen sammen med melkeprodukter, som virker nøytraliserende på syren (melk er basisk). Kilde



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.