lørdag 11. april 2015

Planters taushet




av Wislawa Szymboska

Det ensidige bekjentskapet mellom meg og dere
går det slett ikke så verst med.
Jeg vet hva et blad er, et aks, kronblad, kongle, stengel,
og hva som skjer med dere i april og desember.
Selv om min nysgjerrighet ikke blir gjengjeldt,
Bøyer jeg meg ned over noen av dere,
og for andre av dere må jeg bøye hodet mitt bakover.
Hos meg har dere navn:
lønn, borre, blåveis,
lyng, enebærbusk, misteltein, forglemmegei,
men jeg har ingen hos dere.

(fra «Planters taushet», 2002)




Yndlingsfargen til Szymborska var grønn. Jeg var heldig å komme hjem til Wisława Szymborska kort før hun døde, i leiligheten hennes i Krakow. Også den var grønn – mosegrønne tepper, sofaer, stoler, puter. Det var litt som å befinne seg i en dunkelt opplyst skog. Selv likte hun ikke spesielt godt å gå i skogen, altså skauen. 
Sitat: Christian Kjelstrup







2 kommentarer:

  1. Spennende. Flotte bilder du har lagt ved.

    Ha en fin lørdag.

    Varm hilsen fra nord

    SvarSlett
  2. Så vakkert da både dikt og bilde! Ha en fin søndag!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.