søndag 1. mars 2015

Tyristien




Jeg trossa vær og vind og tok meg en tur i skauen. Bare 50 meter fra der jeg bor, går stien.. som nå var blitt til en bekk, innover!




Slik fortsatte det til jeg tok av til venstre og opp på fjellet. 




Her åpner det seg, og det ble bare store pytter å forsere.




Myra har gitt vannet en nydelig oransj farve.




Naturens egne kunstverk.
Tyri er furuved som er gjennomtrukket av harpiks. Det er kjerneveden som omdannes til tyri, når treet dør og ytterveden råtner konsentrerer harpiksstoffene seg i kjernen og danner tyri. Dette er den vanlige formen for tyri som blir brukt som råstoff til tjæreproduksjonen, gamle furustubber blir da samlet og brent i ei tjæremile. Det dannes også tyri når ei furu blir såret, kvaen er jo treets forsvarssystem, treet øker da kvaeproduksjonen ved såret og skiller ut store mengder kvae for å hindre at sopp og insekter gir infeksjon. Veden i og rundt såret blir dermed metta av kvae og omdannet til tyri. Det er det samme som skjer når furua får tyritopp (ramtopp, brannaks) Det er to typer rustsopper Endocronartium pini og Cronartium falccidum, som forårsaker tyritopp.
Tyrien brenner meget godt med en rolig mørk flamme. Den er ettertraktet peis - og bålved og lett å få fyr på selv når det regner. Ulempen med tyrived er at den soter mye. Tidligere ble tyri brukt til fakler, og treski ble ofte impregnert ved røyking over tyriflammer.



Landskapet forandrer seg rask fra fjell til sumpland. Over meg blåste det kraftig i trekronene.




Et gammelt falleferdig utsiktstårn er sikkert spennende å utforske for barna som ferdes her nå. Dette var sønnenes lekeplass.




Ned i mørket og turen nærmer seg vendepunktet.




Skogbunnen er ganske variert fra hardt til mykt underlag, godt for føttene til en turgåer...




Og litt utfordringer ala balansekunst i Mesternes mester!





11 kommentarer:

  1. Många vackra bilder du fångat på din väg. Det är mycket vatten överallt nu när snön smälter och det ska bli vår.
    Ha en fin söndagskväll
    Kram Meta

    SvarSlett
  2. Hei
    Du har så mange flotte bilder fra turene dine, så jeg får nesten lyst til å ta turen ut i naturen. Jeg har vært på en liten tur i dag, men hadde ikke med meg kamera.
    Tusen takk igjen for at du deler turglede og helgeglede med oss.

    Klem Vivi

    SvarSlett
  3. one lovely spot..do you go hiking often? NYC is still cold..

    SvarSlett
  4. Flott i skogen tross klissvått vær! Har bare vært en ørliten runde i dag.
    Ha det fint :)

    SvarSlett
  5. Wonderful photography here. I really enjoyed my visit!

    SvarSlett
  6. Skogen er det beste som finnes, jeg elsker skogsturer!
    Men du verden så vått. Likevel - du finner flotte motiver du kan fotografere. Herlig! Takk for turen, som jeg følte at jeg var med på. Hilsen Tove

    SvarSlett
  7. This wood is beautiful.......I love the way wet brings out the vibrant browns and greens.

    Beautiful photos!

    SvarSlett
  8. Beautiful landscape.... looks so fantastic!

    SvarSlett
  9. There is already so much color returning to your winter landscape… beautiful!!! Thanks as always for sharing the love up-close with I Heart Macro:-)

    SvarSlett
  10. I enjoyed your hike through the dark forest. The air must have been so refreshing.
    The View from the Top of the Ladder

    SvarSlett
  11. What a wonderful walk that was;.... thank you for sharing it. The images are beautiful - especially the reflections and rings of current on the water. Thanks for sharing on MoM:)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.