tirsdag 24. mars 2015

Natur i Østfold/Verdens vanndag




Bjørndalen og dammene er et ettertrakta sted for rekreasjon ikke langt fra byen. 
Bjørndalen i Fredrikstadmarka ble kåret til landets beste uterom 2013. De tre dammene i Bjørndalen var opprinnelig ment som en del av byens vannforsyning. I dag er det et vakkert turområde egnet for vandring, sykling, skigåing på vinteren og bading på sommeren.Kilde


I dag er det verdens internasjonale vanndag, har FN bestemt.

Vann og helse
Vann, natur og økosystemer
Vann og urbanisering
Vann og industri
Vann og energi 
Vann og mat
Vann og likestilling




Jeg har alltid likt meg ved og i vannet. Vann betyr noe helt spesielt for meg - derfor er jeg veldig opptatt av hva som skjer med vannkildene våre. 
Rett utafor studedøra har vi en stor dam som jeg aktivt er med på å verne pga det biologiske mangfoldet som er trua der siden halve vannmengden ble tappa ut for to år sida.
Det er blant annet yngelplassen til rødlista storsalamandre.
Vi har egen støttegruppe på facbook for den vakre og viktige dammen i nabolaget. Klikk på bildet under.



2 kommentarer:

  1. Klart vann er viktig! I går hørte jeg på radioen at California bare hadde nok rent vann for et års forbruk. Da spør jeg - hva gjør de da om et år hvis dette stemmer?
    Nedenfor hytta vår på fjellet ligger det to store vann. Jeg elsker å sitte ved bredden og nyte freden, og gjerne ta meg et bad selv om vannet holder fra 12 grader til kanskje 16. Jeg liker bedre et skogs- eller fjellvann enn sjøen, selv om det også er fint ved sjøen mange steder.
    Du viser mye flott fra Fredrikstad området. Vakkert!
    Hilsen fra Tove

    SvarSlett
  2. Er enig i at vann er viktig! Bor jo rett ved havet jeg. Og slike områder som dere har i ditt område er det ikke akkurat her. Men skog og fjell har man og det benytter man når man kan.

    Ha en fin kveld.

    Varm hilsen fra nord.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.