onsdag 11. februar 2015

Unntak 1: Omslagsjakke til baby




Ingen regel uten unntak, heter det jo. Og mitt første unntak fra å bare presentere bilder tatt i friluft i anledning Friluftsåret, kommer her.
Jeg strikker en artig omslagsjakke til minstemann som kommer til verden i juni. Nok en gang er oppskriften henta fra den gamle Kvinner og klærs strikkebok, utgitt i 1952.
Kortbuksa er strikka etter en tilpassa oppskrift fra Drops. Det finnes flere oppskrifter på bukser i samme hefte, men jeg ville strikke på rundpinne, og da falt valgte på en ny oppskrift. 
Jeg starta med 4 små, søte, gamle strømpepinner 2,5 til beina, gikk så over til en stor rundpinne, også den gammel.
Men den var ikke lenger god å strikke med. Overgangen fra pinne til streng var slitt og hadde fått seg en knekk, så jeg strevde veldig med å skyve maskene framover. Jeg kjøpte ny rundpinne av tre, en sånn alle strikker med nå! Problemet ble bare ikke bedre, nok et innkjøp ble gjort: ny rundpinne i metall. Endelig sklir maskene glatt over pinnen. Det er mulig å følge bytte av rundpinner på strikketøyet. Overgangene er temmelig synlige! Håper rennene forsvinner ved vask, damping og bruk...

Små sokker og en hjelmlue vil passe fint til antrekket en kald sommerdag.....
Holder på med å samle stoff om strikkingens historie til et nytt innlegg, det blir ett av mange som ligger på vent...

Andre strikkeplagg fra boka:

Husker jeg var veldig begeistra for illustrasjoene til ? Noen som vet hva tegneren heter?


2 kommentarer:

  1. Hvor flott. Gamle oppskrifter som kommer til heder og verdighet igjen. Herlig.

    Rundpinnene er nok best i metall vil jeg tro. Men så har jeg kasta rubbel og bit av strikkepinner. Strikker ikke jeg.. Nå minner jeg meg på at heklekroken skal fram for sønnen skal ha slumreteppe.

    Ha en fin dag. Her nord står lavtrykkene i kø, og været på søndag virker lovende. Håper at sola skinner da og at "Blogger Sunday Walk" kan gjennomføres!

    SvarSlett
  2. Godt med gamle oppskrifter. Jeg har noen jeg også. Men nå vil ikke fingrene og det savner jeg. Kanskje det hjelper når det blir varmere i været.
    Gode oppskrifter går aldri av moten :)
    Rundpinnene i metall fra PT liker jeg godt.
    Ha en fin kveld :)
    Klem

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.