lørdag 30. august 2014

I et jafs






Av og til gjør det godt å ta en pause i jakten på lykken, og bare være lykkelig (dvs mindre sjølhøytidelig!) Bare en vei fører til lykke, og det er å holde opp å bekymre seg over ting som vi ikke kan beherske med vår vilje.
Epiktetos

Det hyggeligste ved å føle seg lykkelig er at du tror du aldri mer kommer til å føle deg ulykkelig.
Manuel Puig

Det menneske blir aldri lykkelig som ergrer seg over andres lykke.

Det sikreste middel til ikke å bli meget ulykkelig, er å ikke gjøre krav på å bli meget lykkelig.
Schopenhauer

Det vesentlige ved lykken er ikke rikdom og nytelse, men aktivitet, den frie utfoldelsen av evner, samt vennskap med gode mennesker
Aristoteles

Et helt liv i lykke! Ikke et menneske ville holde det ut, det ville være helvete på jord.
G.B. Shaw

Hvis du ikke er fornøyd med det du har, ville ikke hele verden, om du eide den, kunne gjøre deg lykkelig.
Seneca

Hvis folk bare ville forholde seg til sine liv med samme oppmerksomhet og intensitet som en teaterinstruktør setter en forestilling i scene, så ville menneskene vært mye lykkeligere.
Suzanne Brøgger 

Jeg har aldri i hele mitt liv møtt noen som var så vel utrustet for lykken som jeg, ingen som stilet så resolutt mot lykken som jeg. Så snart jeg hadde fått et glimt av den, ble den det eneste som opptok meg. Om noen hadde lovt meg ære og berømmelse på bekostning av lykken, ville jeg betakket meg.
Simone de Beauvoir

Krev ikke for høye renter av lykken.
Camilla Collett

La lykkelig anlagte mennesker formere seg, så må jo menneskeslekten en gang bli lykkelig.
Karen Blixen 

Lykke er ikke en tilstand man kan oppnå ved å lete etter den, men en følge av en meningsfylt tilværelse, noe man får i tilgift.
Erik Dammann

Lykke er å dyrke nåtiden som ikke eksisterer, å se optimistisk inn i fremtiden som ikke har kommet, å romantisere over fortiden som har passert.
Sturla Ellingvåg

Lykkelige mennesker arbeider nå engang best
Hj. Helweg

Lykkelige mennesker er ikke interessante.
Charles Aznavour

Lykkelig er alene sjelen som elsker. Den er det lykkeligste menneske som kan sette enden av sitt liv i forbindelse med begynnelsen.
Johann Wolfgang von Goethe

Lykkelig er den hvis gode meninger har båret frukter i gjerninger og hvis onde tanker er blitt til intet i blomstring.
Walter Scott

Lykkelig er den som ikke sørger over hva han mangler, men gleder seg over hva han har.
Demokrites

Lykken er ikke nødvendigvis den korteste vei mellom to punkter, for eksempel en motorvei. Lykken er en buktende sti.
Stephan Tschudi-Madsen

Lykken er som våren; den går på jorden en kort stund for å få livet til å gro.
Ingeborg Møller

Lykken finnes intet sted for meg hvis jeg ikke kan finne den hos meg selv.
Edvard Grieg

Lykkens tinde når man i det øyeblikk man er beredt til å være den man er.
Erasmus

Lykksalig er den mann
som glemmer med forstand 
hva han ei endre kan.

Man bør ikke være for fordringsfull, lykken er ikke for alle og enhver.
Paul Géraldy

Man høster ikke lykke der hvor man tråkker den ned for andre.
Olaf Benneche

Man kan ikke være lykkelig ved å ha nådd et visst mål. Den stadig vedblivende utvikling og bevegelse gir lykke.
Karin Boye

Målet for menneskets høyeste lykke kan bare være personligheten.
Johann Wolfgang von Goethe

Når jeg søker lykken...facineres jeg av motstand...
Kai Harald Flatebø

Problemet er ikke at vi aldri er lykkelige, men at lykken er så kortvarig.
Ruth Benedict

Strengt tatt er det bare én type bøker som har økt lykken her på jorden: kokebøkene.
Joseph Conrad

To blir aldri tilfreds; han som søker kunnskap og han som søker rikdom.
Syrisk ordspråk

Vi er ikke kommet til jorden for å bli lykkelige
men for kanskje å gjøre andre lykkelige.
Folke Bernadotte

Vi finner ikke lykken, vi skaper den
Petra Fleischer

Å bli lykkelig ligger ikke i å eie mye, men å elske mye og å håpe.
de Lamennais

Å eie noe i sitt liv man elsker,
å ofre tro og glød - det er jo lykken.
Vilhelm Krag 

Å leve lykkelig til sine dagers ende kan man bare gjøre fra dag til dag.
Margaret Bonnano

Ingenting eldes så fort som lykken.

Når vi er lykkelige, er vi alltid gode, men når vi er gode, er vi ikke alltid lykkelige.

2 kommentarer:

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.