fredag 4. juli 2014

Kotyme - kostyme!



Tradisjonelt innebærer det at formiddagsantrekk er antrekkskodeksen til et formiddagsbryllup, mens kjole og hvitt eller galla er antrekkskodeksen til et ettermiddagsbryllup. Smoking som antrekkskodeks i ettermiddagsbryllup er også blitt vanlig, selv om smoking er et aftensantrekk og bare skal brukes etter kl. 18.00. Smoking er for øvrig et plagg som ifølge tradisjonen ikke ble brukt i kirkerom. Enkelte velger å skifte fra formiddagsantrekk til ettermiddagsantrekk før bryllupsmiddagen. Dette gjøres gjerne i kongelige kretser med formiddagsvielse og gallamiddag om kvelden.
Har man ikke anledning til å følge de tradisjonelle antrekkskodeksene, kan mørk dress være et fullgodt alternativ å markere innbydelsen med. Ofte er det slik at bare brudeparet, forloverne og deres foreldre er kledd i korrekt antrekk, mens de øvrige gjestene er kledd i andre festantrekk. Dette er en mulighet, til tross for at det strengt tatt ikke er korrekt. Er antrekkskodeksen smoking, bør hvit smoking ikke bæres, fordi hvit er brudens farge. Ingen kvinne skal heller være kledd i hvit kjole, fordi det kan skape usikkerhet om hvem bruden er. Ved siden av bruden er det bare brudepikene og brudesvennene som kan bære hvitt antrekk.
En kvinnes kjole bør ikke være for kort. Er man utringet i et kirkebryllup, må man bære sjal for å dekke utringningen og skuldrene under seremonien. Dette er en regel som praktiseres strengere i Syd-Europa og i katolske land. Nasjonaldrakt for både menn og kvinner er også en mulighet. Tradisjonelt het det også at ingen kvinner skulle være kledd i rødt eller svart, men denne regelen blir ofte ignorert. Hvorfor man ikke skal kle seg i rødt eller svart, strides de lærde om, men det er trolig knyttet til overtro og djevelskap. Svart er også tradisjonelt sorgens farge. Kilde: 
Erik Lundesgaard
Her står det ingenting om at svart var vanlig farve på brudens kjole på 1800-tallet. Rød brukes ofte i India. I deler av Europa bruker man også å ha noe rødt i antrekket for å holde unna det onde.
Bruden skal bære noe nytt, noe gammelt, noe lånt og noe blått. Det lånte skal ikke være lånt fra en fraskilt kvinne, fordi dette vil bringe ulykke inn i det nye ekteskapet – om vi skal tro den gamle tradisjonen. Den lånte gjenstanden skal dermed være lånt av en lykkelig gift kvinne, slik at denne gjenstanden fører lykke med seg inn i det nye ekteskapet. Noe gammelt symboliserer en fortsatt tilhørighet for bruden til hennes familie og fortid her. Noe nytt står for lykke inn det nye, og den nye verden som venter henne når hun starter livet med sin nye mann. Den farverike gjenstanden, altså noe blått, har vært forbundet med ekteskap i mange hundre år. I det gamle Roma ble blå farve bært av bruden for å symbolisere kjærlighet, anstendighet, ærlighet og renhet. I skottland har bruden et blått strømprband om låret.Fra England kjenner vi reglen som «Something old, something new, Something borrowed, something blue – and a silver sixpence in her shoe.» – En sixpence var en mynt de hadde i England fra 1551 til 1967, og var verdt seks pennies. «A silver sixpence in her shoe» representerer derfor velferd, økonomisk lykke og trygghet. En mynt i skoen skal bety at hun ikke vil mangle penger.Optimalt skal den være gjemt i venstre sko, og man vet også at i Skottland var det vanlig at brudgommen gikk på denne under hele bryllupsdagen, men det er senere blitt gjort om til brudens tradisjon. Kilde
Brudens kjole er forbundet med en viss mystikk. Hun skal, ifølge klassisk etikette, ikke sy kjolen selv, og at den skal stå ferdig bare timer før selve seremonien. Dersom hun syr den selv, vil hun felle like mange tårer over ekteskapet som det er sting i kjolen. Kilde
Brudeslør skal kun bæres av kvinner som gifter seg for første gang, og skal etter gammel tro beskytte kvinnen mot onde krefter. Sløret kunne heves etter at seremonien var over, fordi da var kvinnen trygt gift. Noen katolske land praktiserer dette fortsatt.
En annen etiketteregel sier at brudens sko skal være gamle. Dersom hun vil ha nye, må hun for all del ikke la brydgommen kjøpe dem til henne. Det er nemlig et tegn på at bruden vil løpe fra ham. Hun må dessuten ta godt vare på skoene. De symboliserer nemlig hvordan det vil gå med ekteskapet. Ødelegges skoene, ødelegges ekteskapet. 
Under 1800-tallet begynte man bruks myrtkroner. En mor planta ofta en myrt  till sin datter på hennes dåpsdag for at ho senere skulle kunne benytte kvistene til brudekrona. Kilde
Før første verdenskrig var det til og med vanlig med svarte brudekjoler, særlig på landet og blant jevne folk, fordi en svart kjole var mer anvendelig ved andre høytidelige anledninger som for eksempel kirkegang og begravelse. Kilde

I moderne tradisjon, er fargen på vestlig kultur brudekjoler hvit. Brukes i denne forstand, "hvite" eller "bryllup hvit" omfatter kremet nyanser som eggeskall, beige og elfenben. Populariteten til denne fargen kan spores tilbake til 1840, og ekteskapet av dronning Victoria til Albert av Sachsen-Coburg. Dronningen valgte å ha på seg en hvit kjole for hendelsen. Den offisielle bryllups portrett fotografi var viden publisert og mange bruder valgt en lignende kjole til ære for det valget. Tradisjonen fortsetter i dag. 

Før viktoriatiden en brud var gift i alle farger unntatt svart eller rød. Den hvite kjolen kom til å symbolisere renhet av hjertet og barndommens uskyld. Senere navngi antydet at fargen hvit symboliserte jomfrudom som er falskt. Men det var opprinnelig fargen blå som var koblet til renhet. 

Begrepet "brudekjolen" stammer fra ordet al som betyr fest kombinert med bruden er Bridal dvs. "Brudens Selskapskjole". I middelalderen var bryllupsfester ble bare kalt Bride-al-tallet. En brude tog er den delen av brudekjole som stier bak bruden, begrepet er avledet fra lignende tog bæres av Kings & Queens, som selv er utledet fra å se en Peacock, som ble brukt som kongelige fugler. 

Mange brudekjoler i Kina er farget rød, den tradisjonelle fargen på lykke. I moderne kinesisk bryllup, spesielt i vestlige land, bruden vanligvis går for den hvite vestlige kjole eller endringer fra en rød kjole til en hvit kjole senere på dagen. 


Også i nordlige deler av India, er den tradisjonelle fargen på kvinnelige bryllup plagg rødt. Sør-indiske bryllup tradisjonelt bruke hvit eller kremfarget sarier. Med indianere i vestlige land, bruden bærer ofte sari på vielsen og endring i tradisjonelle indiske slitasje etterpå. Kilde

Og så en interssant opplysning som ikke har noen forankring i virkeligheten: 
Grønn var den tradisjonelle brudefarven i Norge, men er generelt antatt å være uheldig. Den grønne kjolen innebar en brud med dårlig moral fordi kjolen ble grønn av å rulle rundt i gresset. Grønnfarven er også negativt assosiert med misunnelse og feer.Kilde
Nja er min kommentar!
Det er også sagt:
- Å gifte seg i grønn brudekjole betyr ulykke.. det er alvefargen, og da kommer alvene og stjeler brudgommen fra deg. Kilde
Married in White, you have chosen right,
Married in Grey, you will go far away,
Married in Black, you will wish yourself back,
Married in Red, you will wish yourself dead,
Married in Green, ashamed to be seen,
Married in Blue, you will always be true,
Married in Pearl, you will live in a whirl,
Married in Yellow, ashamed of your fellow,
Married in Brown, you will live in the town,
Married in Pink, you spirit will sink. Kilde
Men denne er vel lekker! Fin pris også. Jeg var bare nødt til å gi modellen tilbake normal lengde på beina. Det er usmakelig hvordan motebildene manipuleres. Forøvrig er dette egentlig en reklamefri blogg!




Bøker om temaet
Ritualer i andre kulturer
Egen post om brudesløret


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!