søndag 4. mai 2014

Blogger´s Sunday Walk; Spring


BSW´s lua was left at home today!


Remember to stay out for a while today,
 document and comment on my blog...

Put on your walking shoes, rubber boots, beach sandals or simply stroll with bare feet in the sand - whatever, bring with your camera or paper and pen and document what you see in May 4th and link to my blog!

English translation will be published as soon as possible!

               På vei
     Veien er lang, det er langt til mål
- det er bare å gå.
Gi tål!
Når du er fremme, vil du forstå,
på vei er vandreren hjemme.
Arnulf Øverland 


On the way 
The road is long, it is far to the end
- You just have to go on. 
Give patience! 
When you reach the point, you will understand, 
"on his way" the wanderer is home.






Før vi kom oss av sted, var vi innom naboen som har garasjesalg i dag. Det var mye fint utstilt, og jeg ville kjøpe den gamle sinkbalja til å ha blomster i. Sønnen bar den over og sa: Den skal du få for godt naboskap i det han ga meg en god klem. 

Before leaving home, we visited the neighbor who had a garage sale today. There was so much things on sale, and I asked for the old zinc basin to have flowers in. The son brought it over and said giving me a big hug, "This is for good neighborship"!




Det blir trist å ikke lenger ha dem som naboer. Litt etterpå kom han med boka, Husmorboka, der han hadde funnet fram til et bilde av en tilsvarende balje og en instruksjon om hvordan barnet bades!! Den måtte jeg jo også få...


It is sad no longer having them as neighbors. A little later he came with the book, Housewife's book, where he had found a picture of a similar bowl and an instruction on how the child should be cleaned! I had to have this book as well...




Inni boka lå det et kort der det sto: Gratulerer med dagen Anne Lise, hilsen Bjørg.
Merkelig. Anne Lise hadde fødselsdag på tirsdag. Det kom jeg på torsdag, og jeg som hadde tenkt å ringe og gratulere med dagen. Det var dette gamle kortet en påminnelse om!


Inside the book there was a card with this text: Happy Birthday Anne Lise, greetings from  Bjorg. 
Strange. Anne Lise had birthday on Tuesday. I had planned to call her and congratulate. On Thursday I remembered missing her day! This old card was a second reminder!




Kan jo ikke lenger bare stikke innom på en snarvisitt som før. 
Så ut på tur til Marianøklebåndenga på Randholmen...

I can no longer just pop in for a quick visit as before. 

Then we started on our trip to Marianøklebåndenga on Randholmen ...





Området er en del av Ytre Oslofjorden Nasjonalpark.


The area is part of the Outer Oslo Fjord National Park.






Vi traff på noen andre naboer, Anne og Tore, som lette etter de blå stimerkene!

We met some other neighbors, Anne and Tore, who were looking for the blue path markers!




Ikke alle merkene er like synlige, men vi kan veien, så vi slo følge videre!

All marks were not equally visible, but we know the way, so we went on with them!


 


Så møtte vi noen kjente av dem som hadde plukka to store buketter med Marianøklebåndblomster.....
ååååå, tenkte jeg, har de plukka opp alle sammen!


Then we met some friends of theirs who had two large bouquets of Marianøklebåndblomster in their hands..... 
aaaaaaaaaa, I thought, they have picked up everyone!




Fra en skrent er det flott oversikt.

From a cliff there is a great rundown.


 


Heldigvis ikke! Egentlig er det forbudt å plukke blomster i nasjonalparken! Tidspunktet var optimalt for å ta bilder.

Fortunately not! Actually, it is forbidden to pick flowers in the park! The timing was optimal for taking pictures.





Turen videre til Tjeldholmen og nistepause.

The trip continues to Tjeldholmen and packed lunch break.



 






Mange hadde benytta den første søndagen i mai til å gå tur. 

Many people had used the first Sunday in May to ramble.





Matpakke, typisk norsk, og mobil for å finne ut hva holmene rundt heter! Under ser vi Råholmen der det ble brutt ut granitt til Hitlers store byggeplaner.
Se informasjon  NRK program 1 , NRK program2

Matpakke (brought lunch packed in paper), typically Norwegian, and a mobile to find the names of the islets surrounding! Below Råholmen, the quarries where the big granite blocks for Hitler's great plans for constructions, were cut. 
See details




På dette bildet av 3/4 av turgjengen er Herren i Huset fotografen!
Three quarters of the gang, Herren i Huset is photographer!

Over utsikt mot Søsterøyene.


Prospect: The Sister Islands.




Anne sa, det er da merkelig at vi må ut på tur for å treffe naboen!


Anne said, it is very strange that we have to take a walk to meet our neighbors!




Slåpene står i blomst.

Prunus spinosa are in bloom.






Hjemveien.

On our way home.



En hilsen fra sørlige Norge! 

Greetings from southern Norway!




Så er det bare for alle som har deltatt å kommentere på dette innlegget, og jeg lager en samlepost i løpet av uka!

It remains to all who have participated to comment on this post, and I make a collection mail during the week!






Innlegget er også lenka til 





8 kommentarer:

  1. Hejsan! Här är mitt bidrag:
    http://gbkoru.blogspot.fi/2014/05/bloggers-sunday-walk-spring.html
    M v h Gunilla

    SvarSlett
  2. Takk for turen.
    Her er min tur :)

    http://www.starbear.no/mormor/2014/05/04/bloggers-sunday-walk-spring/
    HA en nydelig kveld :)

    SvarSlett
  3. Tenk at jeg tok feil av datoen. Mener at jeg har lest 11. mai et sted, og at jeg der svarte at jeg sitter i bil hjem fra Trøndelag den dagen. I dag er jeg hjemme. Jeg har gått tur i nesten tre timer, men uten kamera. Jeg gikk med lydbok på øret og hagesaks i hånda. Jeg hentet nemlig bjørkekvister til maiutstillingen som jeg skal lage i biblioteket i morgen. Tusen takk for alle dine fine bilder!

    SvarSlett
  4. Jeg har vært på tur i dag og her er innlegget mitt. Håper dette ble rett! ?
    Fint å se på dine fine bilder! -Margit-
    http://malyskrok.blogspot.no/2014/05/helgegleder-66.html

    SvarSlett
  5. Da tok jeg din oppfordring og gikk tur i "min" skog.
    Jeg tok mange bilder, så hvis du går inn på bloggen min, www.fargeneforteller.blogspot.com, kan du se og lese mer.
    Jeg skulle tatt enda flere bilder, men etter å ha tatt bildet av skiltet på toppen, var batteriet tomt. Jeg får legge ut mer siden. Fint at jeg fikk tatt bilde av skiltet.
    Nydelige bilder hos deg, som vanlig! Du har nok også hatt en fantastisk tur. Maria Nøklebånd var min yndlingsblomst som liten jente, men jeg ser dem aldri mer dessverre. Hilsen Tove

    SvarSlett
    Svar
    1. Du spurte meg i kommentar på min blogg om hvor Oldtidsveien kom fra, og om den gikk til Trondheim. Jeg har svart deg i en kommentar på min blogg. Hilsen Tove

      Slett
  6. Hei!
    Jeg kom meg på en sykkeltur som jeg deler med dere her:
    http://kleppanrova.blogspot.no/2014/05/bloggers-sunday-walk-ble-sykkeltur.html

    SvarSlett
  7. So much beauty here! Thanks for sharing the love up-close with I Heart Macro… week 52 opens tonight:-)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.