tirsdag 6. mai 2014

60 pluss en, en ny tidsalder!




Blomsterdryss, en blomst til å ha inne, Medinilla Magnifica Flamenco




og en til å ha ute, peon.... synet er ikke som før heller, vanskelig å se navnet på bildet, må nok ut i regnet for å få vite hva den heter: Catharina Fontijn

og tre tomatplnater til å ha i drivhuset. Takk husbond og søster! (Bildet kommer senere, det regner ganske tett for øyeblikket, og det er en liten tur ned til drivhuset.)



Nå hopper jeg over til et annet nivå, en ny æra!


Ungdom har ingen alder, var det et klokt hode som engang sa....




Og gratulerer med dagen Ruth, Jan, Kåre Jan, Eskil og .... hvem var den siste? Alderen setter sine tydelige spor!
Og jeg kan ikke dy meg for å ha med litt lykke i anledning dagen:



Lykke Li kommer med nytt album i dag. Det heter I Never Learn.


"Rosenskjerm vil ha det varmt, 18-24 grader, og trekkfritt. Vannet skal alltid holde romtemperatur. Pottejorden bør holdes fuktig bestandig, og på varme sommerdager skal bladene dusjes. I rom med sentralvarme må det alltid stå vannbeholdere på radiatorene. Enda bedre er det å bruke elektriske vannfordampere.
Den egentlige vokseperioden er april-august. Da skal planten gjødelvannes hver 2. eller 3. uke, alt etter hvor stor den er. Hvileperioden om vinteren er svært viktig. Fra november til mars skal planten stå kjølig og vannes forsiktig. Da blir knoppdannelsen rikere.
Omplanting finner sted etter hvileperioden, men ikke hvert år. Jo eldre planten er, desto sjeldnere har den behov for å plantes om. Jorden kal være rik på nærings- og humusstoffer. I vanlig blomsterjord blander vi inn litt torvmull, slik at jorden blir mer porøs. Store planter bør beskjæres - nye skudd bryter fram fra den gamle stammen hvis planten har fått riktig stell.
Hvis rosenskjerm står for kjølig, kan bladene bli stygge. Står den i direkte sollys, kan også bladene få skjemmende flekker.
Aller best trives den i et avlukket blomstervindu. Men også i vanlig vindu kan den trives hvis den får riktig stell. Med sine hengende blomsterklaser egner den seg utmerket som ampelplante."

Jeg har prøvd den i stua en gang. Ble en kortvarig glede! Først falt knopper og blomster av. Dernest fulgte bladene etter. Nå har jeg en vinterhage med høy luftfuktighet (70-90%), og der trives den godt. Minimumstemperatur ligger omkring 14-15 grader om vinteren. En sjelden gang faller det også litt lavere. Den får rikelig med dagslys, men ikke direkte sol. Byttet til orkidéjord med bare litt vanlig blomsterjord iblandet og hang den i en kurv på veggen foret med kokosmatte. Medinilla er en epifytt og liker "luftige" forhold. Slike forhold er vanskelig å skape i et hjem, men det kan i hvert fall være en god idé å gi den en svalere plassering enn stuetemperatur om vinteren. I kjølige rom er gjerne luftfuktigheten høyere.Kilde

5 kommentarer:

  1. GRATULERER! Jeg kommer etter om noen uker :)

    SvarSlett
  2. Bockar och niger för den gyllene åldern, för nåt annat kan man inte säga om den. jag har prövat på den några år jag
    Härligt att få blommor som man kan njuta av flera år och inte bara på födelsedagen
    Önskar dig många fina dagar
    Kram Meta

    SvarSlett
  3. 60 plus, en ny tidsalder! Happy birthday! All the best and lots of good health and joy with the whole family and good friends!

    SvarSlett
  4. Gratulerer... Kommer etter til neste år! Håper du får en fin, fin feiring..
    Hører akkurat på Lykke Li på Wimp, jeg stifter ny bekjentskap med en ny artist..

    Ønsker deg mange fine dager..

    Varm klem i fra nord...

    SvarSlett
  5. Gratulere med dagen i går!
    Ja, alderen er bare et tall, men jeg sier at det tallet er ikke så " fali", for jeg er bare 29år i hodet og blir sjokkert hver gang jeg går forbi speilet.
    Gratuler så mye, jeg er der neste år selv, må innrømme jeg gruer meg litt!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.