mandag 9. desember 2013

Julesokker - en tradisjon


Farvegjengivelsen er ikke helt riktig!


Som  vanlig klarer jeg ikke å følge oppskriften til punkt og prikke, men gjør mine forandringer både med garn, farver og masker.
I stedenfor vrangbord har jeg strikka glattstrik. Det samme på oversiden. Hullraden vil jeg trekke en snor gjennom slik at det kan knyttes en sløyfe foran.
Siden jeg strikker i tynnere garn, måtte jeg ta opp 26 masker * på hver side, men jeg strikka to og to masker sammen i hvert av "hjørnene" fire ganger tilsammen. Totalt 88 masker tilslutt.

Det kan vel hende det blir en tradisjon å strikke julesokker eller juletøfler til barnebarnet mitt. Litt ulike for hver jul, så det blir litt spennende ...

Se fjorårets nissesokketøfler her.




Opprinnelig oppskrift fra Drops

MØNSTER: 
Se diag M.1 og M.2 – mønsteret i diag sees fra retten, M.1 strikkes i glstrikk. 

RILLE (frem og tilbake på p): 
1 rille = 2 p rett.

HEKLET PICOTKANT: 
Hekle med natur på nål 2,5. Det hekles i den naturhvite brettekanten slik: 1 fm i første m, * 3 lm, 1 fm i den første lm (= 1 picot), hopp over 1 m, 1 fm i neste m *, gjenta fra *-*.
----------------------------------------------------------

SOKK: 
Arb strikkes rundt på settp! 
Legg løst opp 40-40-40 (48-48) m på settp 2,5 med natur. Strikk 5 omg glstrikk (= belegg), 1 omg vrang (= brettekant), bytt til rød og strikk 4 omg glstrikk. Videre strikkes M.1. Etter M.1 strikkes sokken ferdig med rød, strikk 1 omg glstrikk SAMTIDIG som m-antallet justeres til 40-44-44 (48-52) m, deretter strikkes 2 cm vrbord = 1 r / 1 vr. Videre strikkes neste omg slik: * 2 r sm, 1 kast *, gjenta fra *-*. Strikk 1 omg glstrikk SAMTIDIG som det felles 6 m jevnt fordelt = 34-38-38 (42-46) m. På neste omg settes de første 12-14-14 (15-17) m på 1 tråd, behold de neste 10-10-10 (12-12) m på p og sett de siste 12-14-14 (15-17) m på 1 tråd. Videre strikkes M.2 frem og tilbake over m på p i 3½-4-4½ (6-7) cm (= overstykket). Plukk opp 9-10-12 (15-19) m * på hver side av overstykket og sett m fra trådene tilbake på p = 52-58-62 (72-84) m. Strikk riller – SE FORKL OVER - frem og tilbake fra midt bak - SAMTIDIG etter 1½-2½-3 (3-4) cm felles det slik: Strikk 2 r sm på beg og slutten av p og på hver side av de 2 midterste m, gjenta denne fellingen på hver 2.p til kanten måler 3-4-5 (5-6) cm. Fell av og sy sømmen under foten og opp til hullraden midt bak – sy i ytterste ledd av ytterst m slik at sømmen ikke blir tykk. 
Brett belegget øverst på sokken mot vrangen og sy fast med natur. Hekle picotkant øverst rundt sokken – SE FORKL OVER!


Diagram

rød: r fra retten, vr fra vrangen
natur: r fra retten, vr fra vrangen
rød: r fra vrangen, vr fra retten


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.