søndag 10. november 2013

Jeg er verken snill, dum eller harry!


Nå er alle skrivefeil retta opp, var litt for trøtt til å lese korrektur i går kveld. Mao det var ikke noe forsøk på å finne opp nye dialektord...




Jeg er fra Fredrikstad sentrum!
Jeg har morro av å skrive go´hælj når jeg avslutter en kommentar. Og jeg sier vel også go´hælj, men der stopper det.
Folk med mål, med det som kalles frek´sta dialekt, er vokst opp utafor bykjerna. Så det er en sannhet med modifikasjoner at det er sånn vi snakker her.
I min hverdag omgås jeg en mengde ungdom, og nær sagt ingen av dem snakker såkalt dialekt. Den er nok snart ved å avgå døden som så mange andre dialekter i landet vårt. Da er det kanskje på sin plass å lage et program som Dialektriket om dialekter på NRK.
Kær har jeg forresten aldri vært, ante ikke at det ordet var i dette vokabularet. Faktisk føles det virkelig kunstig for meg å få dette servert på lufta.
For femti år sida sa jeg ben, sten osv, men samnorsken gjorde sitt inntog med Thorbjørn Egners lesebøker i norskopplæringa, og det har nok satt mer preg på språket mitt. Det har også blitt flere a-endinger der det egentlig skulle ha vært -en eller -et.
Jeg klarer knapt å forstå det som er skrevet i Fredriksstad Blad 6. mars. Sånn er det! Magne og Wenche får si hva de vil...

Ja, og så holder jeg fast på have og farve ... det er jo ingen hemmelighet! Her er jeg konsekvent, aldri med g...
Jeg er verken snill, dum eller harry, men sta!

Omtale
Se programmet

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.