fredag 15. november 2013

Da blir det svartsurbærgelé til jul!





Kortreiste bær, 50 m opp i gata der gror det busker med bungnende bær. Jeg får plukke så mye jeg vil siden det er fetteren min som eier buskene! Egentlig er høstsesongen i september. De har hatt godt av et par frostnetter på greinene.
I regnvær i går morges tok jeg med meg saks og bag og klippet ned klaser av blanke, struttende bær. Ikke fikk jeg vondt i ryggen av å bøye meg heller. Ganske effektiv bærtur.
Jeg plukka to liter, og det ble halv liter saft som rakk til to glass gelé.
Oppskrifter har jeg altfor ofte problemer med. Siden jeg ikke hadde flytende certo, men i pulverform, og det står i oppskriften av det skal has i til slutt, gjorde jeg det, og kokte opp. Men på pakka står det at det skal blandes godt med sukkeret og has i sammen med det etter oppkok. Resultatet ble noen klumper. Og certoen var for syltetøy, kanskje det blir en sei masse og ikke gelé!!!
Burde jeg ha brukt gelatinplatene jeg hadde tatt fram i steden? Erfaringer rikere. Neste gang gjør jeg det kanskje riktig.

Jeg har brukt oppskriften her med kanelstang og ingefær.
Farven bæra gir må være en av de vakreste som finnes!





Nå blir det uansett svartsurbærsmak til julemiddagen!



1 kommentar:

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.