tirsdag 24. september 2013

Vindskulpturer





Blikket mitt falt på en liten annonse i Aftenposten, fredag  20. september. Utstilling og salg av vindskulpturer laget av Lyman Whitaker, enste i sitt slag i Norge. Dette måtte jeg bare oppleve.
Det er en kjent "hemmelighet" at jeg er utdanna metallsløydlærer og dette er noe som har fascinert meg lenge. Til siste fødselsdag ønska jeg meg jo en lindeleke til å ha på taket til veksthuset - og det fikk jeg. Den er i hus, og skal monteres ganske snart. Jeg vurderer først om den skal males rød og grønn før den kommer på plass!




I haven sin på Jar har det danske ekteparet Romme & Nielsen satt opp en spennende utstilling av disse mobilene eller kinetiske skulpturer som det også kan kalles. De finnes i en stor variasjon i form og størrelse. Det er 35 forskjellige utførelser i kobber, stål eller rustfritt stål der metallet får bli pårvirka av vind og vær for å oppnå en vakker patina.




Kunstneren holder til i Utah hvor han har et eget studio.




Denne skulpturen oppleves som en blomst som vokser og vokser. Herren i Huset hadde planer om å ta opp en videosnutt av det, men det ble det dessverre ikke noe av, likevel...




Haven og vindskulpturene er er verdt et besøk - uansett om det blir handel eller ikke!



Se: 
og 
 eller
http://www.youtube.com/watch?v=XSL0ZBPQGNE

og ikke minst forrige innlegg!!!

Herren i huset mora seg litt  med effekter på bildene sine:



1 kommentar:

  1. Så fina vindspel. Har man plats så hade det vart stiligt, riktiga skulpturer. Och den som var lagad med spadar, tuff.
    Nu är det snart vinter, tid å sitte och drömma, ha det fint :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.