onsdag 27. mars 2013

Norsk kultur: Påskekrim




Jeg leser ikke krim. I alle fall ikke rene krimromaner. Dan Browns bøker er av den kategorien. Umberto Ecco´s Rosens navn også. At plottet er kledd i en kulturhistorisk drakt, har nok en god del å si for min interesse. Men jeg kan godt forstå fascinasjonen for kriminal-litteratur. Litt spenning i en ellers grå hverdag, er ikke å forakte. Jeg foretrekker som regel å kunne kjenne meg litt igjen i innholdet, tematikken, gjerne identifisere meg med en i persongalleriet,  i de bøkene jeg leser. Det er lite mord i mitt liv!
Nordmenn, påske og krim hører sammen. Tradisjonen med påskekrim er særnorsk, men hvordan oppsto den? Dessverre er ikke forhistorien noen spennende krimroman, akkurat. Tradisjonen med påskekrim begynte trolig med en annonse som Gyldendals forlegger Harald Grieg rykket inn i påsken 1923. Kilde
I avisannonsa sto det: «Bergensbanen plyndret i natt». Det var en annonse for en ny krimbok av Nordahl Grieg og Nils Lie, men ble oppfattet som en nyhet. Panikken bredte seg i Oslo, for mange skulle reise den strekningen med toget. Men PR- stuntet virket og la mye av grunnlaget for koblingen mellom påske og krim. Kilde
Denne særnorske tradisjonen forsterkes gjennom flere årlige aktiviteter: - Rett før påske kommer det ut mange krimbøker - I forbindelse med påsken har Rivertonklubben hvert år helt siden 1972 delt ut Rivertonprisen til beste norske krimbok. - TineMelk har siden 1997 fått kjente forfattere til å skrive små krimhistorier som årlig trykkes på 16 millioner melkekartonger ved påsketider. Kilde
Fordi de er lette å lese... er det en sannhet med såkalte modifikasjoner?
Kan svaret ligge her?

En undersøkelse viste at 
det later i liten grad til at lesere bytter sjanger fordi det er påske. De som leser krim i påsken gjør det gjerne ellers også, og de som er skeptiske til sjangeren lar seg ikke nevneverdig påvirke av denne særnorske tradisjonen. Kilde
Men jakten på hvor stor prosent av Norges befolkning som leser krim i påska, fortsetter.

Herren i huset tror ikke det er på langt nær så mange som det står skrevet i avisa. Det er bare en  gimick, påstår han. Men jeg vil gjerne finne fram til et realistisk prosenttall!

Kanskje jeg kan starte i det små og holde en undersøkelse blant dere som leser dette innlegget!
Hvor mange av dere leser påskekrim? Hvor mange leser annen litteratur? Hvor mange leser ulike sjangre i påska?
Litt svar fant jeg til slutt:
Kun 26 prosent av de som ble spurt, leser krimromaner i påska! Kilde
Derimot forbinder 66% av oss påske med TV-krim.

Ellers er det påskeegg (70 prosent), sol (70 prosent), appelsiner (63 prosent) og ski (61 prosent) som topper listen over hva nordmenn forbinder med påsken.
Noe overraskende er det at bare 36 prosent oppgir at de forbinder påsken med det kristne budskapet.Kilde


Go´ krimpåske ;:OD)

Vel hjem fra påske i Lia med visshet om at Håkan Nesserventer på meg der!







2 kommentarer:

  1. Interessant! Jeg var på jobb på biblioteket i går. Jeg førte ikke statistikk, men det var absolutt ikke flere som lånte krim i går enn andre dager i året. Et par av dem nevnte ordet påskekrim. Ellers ble det lånt forskjellige sjangre.

    Jeg gjorde en innsats for noen år tilbake og leste flere krimbøker i håp om å like det. Det ble med forsøket. Noen var bare spennende og manglet kulturhistorisk eller psykologisk drakt. Jeg vil nevne den eneste jeg likte: Håkan Nesser. Vurderer å lese den, men det er så mange andre bøker jeg heller vil lese.

    God påske til alle som leser dette!

    SvarSlett
  2. He-he. jeg elsker påskekrim, aller helst som hørespill på radio!
    Ingenting er som en god krim, et velfylt påskeegg og en frisk appelsin. Leser for øyeblikket Håkan Nesser (en favorittkrimforfatter). Krim er avslappende, når jeg ikke orker tung literattur. Ellers forbinder jeg påsken med solfylte skiturer, solveggen hjemme, fantastiske prosesjoner i Spania(og Italia). Og vakre påskesalmer. "Påskemorgen slukker sorgen" med Kirsten Flagstad på topp.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.