onsdag 6. mars 2013

Det årnær sæ med dammen...




I da´ er det dialektenes da´, og lokalavisa vår er skrivi på tjukkaste Fredrikstad mål. Det er både vanskelig å skrive og å lese. Hele opplaget er fullstendig solgt ut. Sant og si er´e bare folk som bor uttafor sentrum som "prekær" sånn.




På bloggen prøver jeg å ha et så muntlig språk som mulig, og da skriver jeg konsekvent ho og go´hælj!
Vanligvis bruker ikke jeg verbet å preke i det hele tatt, for meg er det bare presten som gjør det!
Jeg er oppvokst i bykjerna, og da er det vanlig å ha et språk som likner mer riksmål eller hva vi tidligere kalte samnorsk. Det ordet er gått ut av språkbruken. Vi som har hatt opplæring i lesing med Torbjørn Egners lesebøker, har nok blitt prega av den tidas normer. Bort med sne og inn med snø, bort med røk og inn med røyk, bort med lere og inn med leire osv. Det var diftongenes tid!
Ett av uttrykkene som har kjempa om å bli stemt fram som det mest typiske for Fredrikstad, er det årnær sæ. Det er min favoritt. Det har den nødvendige positivteten som er så god å ta med seg i hverdagen.... og tenk at postivte mennesker lever kortere enn dem som er negative! Hvilken seriøs undersøkelse har kommet fram til et sånt idiotisk resultat? Det er jo bare sørgelig og nedbrytende.




Tilbake til dammen. Vi har tro på at det ornær sæ... for i dag møtte politikere, natruvernere, kulturinteresserte og naboene opp for å fremme saken om dammens viktighet for bevaring av biologisk mangfold og som en naturperle det er viktig å verne om. Som vanlig var de som styrer pengesekken, litt tilbakeholdne med løfter som koster. Men vi fikk garantier for at dammen skal fylles opp med de nødvendige centimeterene vann for at livsgrunnlaget til de rødlista salamenderne skal være tilstede. De skal få se dagens lys når snøen går og vårvarmen kommer! Da må det skje fort, for vi er lova at våren banker på allerede 18.mars (jfr gårsdagens DB). Hva som skjer videre, er ennå uvisst. Vi får håpe at de rette myndighetene tar til vettet.


 
 


Naturvenforkjempere og kultupolitikere sto side om side.




Boller, pølser og varm drikke ble servert.





Hvordan det vil gå, skal jeg med linse og lupe følge godt med på...



1 kommentar:

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.