fredag 1. mars 2013

Blomstrende fredag; Overrasking


Ja, dere leste rett, jeg har ikke tatt feil uke ubevisst... dette er helt bevisst.... fordi jeg ikke kan vente med overaskelsen en hel uke!
Jeg deltok med denne blomsten i en utfrodring arrangert av Anne på Moseplassen. Konkurransen er kalt X-faktor, og den har en seksjon for hver av farvene rosa, hvit, blå, gul og svart/grønn. Jeg vant ingen pris, men skriver i kommentarfeltet:
Hei, gratulerer til alle vinnere… og jeg føler meg som en vinner også fordi jeg har fått nye bloggvenner og navn på blomster jeg sjøl ikke kjente navnet på. Det blir en ny bloggpost av dette med en liten overraskelse … et sammentreff som kan sammenliknes med å vinne i lotto! Klem til alle ;:OD)



Jeg visste dessverre ikke navnet på kandidaten, men Anna-Karin, Landet Krokus visste, og det er starten på en litt artig historie, for ho skrev i kommentarfeltet mitt:
Jag gissar att det är någon form av Caesalpinia. Tog frön från en gulblommande Caesalpinia gilliesii när vi var på Kap Verde. Din vitblommande är hur snygg som helst.  Hälsar,Anna-Karin
Da jeg mottok denne meldinga befant jeg meg, ja. akkurat på Kap Verde. Vi mailet videre:
Hei, sammentreff, jeg sitter og skriver fra Kapp Verde nå!!!! Har vært på Sal, San Antao, San Vicente og kom hit til Santiago i kveld! Skal se om jeg også finner frø! Beste hilsen fra Bjørg Nina
Nähä!?! Men vilket sammanträffande!Ja, gör det så får vi jämföra hur våra plantor blir. :Ha det så underbart!
Kram,Anna-Karin
Heisann! Venter på flyet som skal ta oss til Lisboa. Frø er i bagasjen!! Dette blir spennende. Fin slump å bli bloggvenner på. Blogger når jeg er hjemme igjen! Beste hilsen Bjørg Nina 

Og her sitter jeg nettopp kommet hjem fra Santiago og Botanisk have, med en ny bloggvenninne, navnet på planta og frø som skal i jorda ved første anledning. Men ved søk på Caesalpinia gilliesii white kommer det svært få bilder av hvite blomster opp, likevel, sjansen for at det er det, er stor.
Det første bildet jeg tok etter at flyet vårt landa på øya Sal, var dette:




En gul Caesalpinia gilliesii !
Heldigvis var jeg fremdeles på Kap Verde da jeg mottok den siste mailen-  og langs veien til botanisk have, så jeg en busk med røde Caesalpinia gilliesii, den eneste og siste muligheten jeg hadde til å plukke med meg frø hjem!




Og her er frøene sammen med Storbladet Morning Glory, tror jeg, og en annen belgfruktplante.




Var ikke dette en flott overraskelse? Neste uke postlegger jeg bilder fra hvordan haven ser ut nå!







Det siste ikonet fører til andre overaskelser!

7 kommentarer:

  1. Bloggvärlden är fantastisk!
    Ha en härlig helg!
    Kram Hélena

    SvarSlett
  2. Ja, det var verkligen ett spännande sammanträffande! Ska bli kul att se hur det går för våra frön. Vill du ha fröer från "min" gula så maila din adress så skickar jag. :)
    Kram,
    Anna-Karin

    SvarSlett
  3. Vilken fantastisk historia...nästan lite spooky ;-) Otroligt fin var den i alla fall, blomman, lycka till med frösådden ! Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlett
  4. Snack om sammanträffande! och vilka fantastiska bilder du bjuder på, nu ser jag fram mot den extra ferieuken, men jag har några år kvar...
    Välkomen hem till kylan :)

    SvarSlett
  5. Underbar historia!
    Ha en underbar dag!!

    SvarSlett
  6. Da er du på plass på muren
    Mormorklem og takk :)

    SvarSlett
  7. For en herlig historie.
    Bloggverdenen er hyggelig syns jeg. Fått frø i posten jeg også. Søte Vibeke har sendt aspargesfrø. Blir spennende!
    God helg med foten høyt i solveggen ;) Meldt nydelig vær. Juhuu!!!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.