fredag 22. mars 2013

Blomstrende fredag; Drømmer kan oppfylles




Det gjelder å ha drømmer som er oppnåelige på et eller annet hvis. Jeg har hatt mange drømmer gjennom åras løp - og jeg kan ikke huske at en eneste en ikke er blitt oppfylt. Det er jo rent et luksusprolem når jeg ikke vet hvilken oppfyllelse jeg skal minnes!
For noen år sida hadde Yoko Ono en utstilling på gamle Astrup Fearnley- museet. En av installasjonene hennes var et ønsketre. Hver og en av publikum kunne skrive et ønske på en lapp og henge det på en grein. Det ble et imponerende kunstverk, et av de fineste jeg noen gang har sett! Ikke på grunn av utseende, men ideen og konteksten.

Også den drømmen jeg noterte er i ferd med å gå i oppfyllelse. Det er en drøm som går over år og som er avhengig av andre menneskers innsats. Den involverer med andre ord et annet mennskes liv, et menneske helt uvitende om at det ble skrevet noe på en lapp og hengt på et tre i et galleri for mange år tilbake!





En drøm gikk i oppfyllelse i høst. At det skulle skje var en overraskelse. I flere år har mannen min og jeg hatt ønske om å reie til New York, men det har bare blitt med snakk inntil i fjor. Ved en ren tilfeldighet ble drømmen oppfylt. Det er en sannhet med modifikasjoner for hvis hva som skjedde forut  analyseres, så finnes det en tråd å rekke opp fra slutt til begynnelse. En avgjørelse, et valg, en føring, en handling er med på å bestemme hva som skal skje. Kanskje det er mange omveier og mange hindringer på veien til drømmens oppfyllelse, men likevel vi er sjøl med på å stake ut kursen. Det ene blir en konsekvens av det andre.
Historien bakover kan bli lang.... den starter med at to mennesker møtes, blir par, blir foreldre til et barn som etterhvert utvikler en egen vilje... jeg har stor tro på viljen og et sjøloppfyllende profeti! Noen kaller det skjebne, lykketreff eller flaks - jeg kaller det bevissthet på rekke og rad.... Jeg sier ofte: Det får skjebnen avgøre, men det er absolutt mitt bevisste valg... at skjebnen avgjør!




Samtidig fikk vi en tur til Washington hvor vi besøkte minnesmerket til Martin Luther King som sa Jeg har en drøm i 1963. Heldigvis er noen av drømmene hans oppfylt i 2013!


Klikk


I say to you today, my friends, so even though we face the difficulties of today and tomorrow, I still have a dream. It is a dream deeply rooted in the American dream.
I have a dream that one day this nation will rise up and live out the true meaning of its creed: "We hold these truths to be self-evident: that all men are created equal."
I have a dream that one day on the red hills of Georgia the sons of former slaves and the sons of former slave owners will be able to sit down together at the table of brotherhood.
I have a dream that one day even the state of Mississippi, a state sweltering with the heat of injustice, sweltering with the heat of oppression, will be transformed into an oasis of freedom and justice.
I have a dream that my four little children will one day live in a nation where they will not be judged by the color of their skin but by the content of their character.
I have a dream today.
I have a dream that one day, down in Alabama, with its vicious racists, with its governor having his lips dripping with the words of interposition and nullification; one day right there in Alabama, little black boys and black girls will be able to join hands with little white boys and white girls as sisters and brothers.
I have a dream today.
I have a dream that one day every valley shall be exalted, every hill and mountain shall be made low, the rough places will be made plain, and the crooked places will be made straight, and the glory of the Lord shall be revealed, and all flesh shall see it together.Kilde




Et lite svar til Elisabeth. Leste fatisk om at det var en japansk tradisjon etter at jeg postla innlegget, så Yoko Ono skal ikke ha æren for å klekket ut idéen som jeg har skrevet, men at det er en del av shintoreligionen sto det ingenting om. Takk for opplysningen - artig måte å lære på dette med blogging!

Etter å ha lest Mormor sitt innlegg i dag, kan jeg ikke la mitt stå uimotsagt. Det er hendelser her i livet som riktignok ikke lar seg velge bort - og jeg forstår godt hva Mormor mener. Med tanke på hva jeg har skrevet på bloggen i dag, kan det som står her, være tøft å lese for de som er rammet og er uforskylte. Det er jeg den første til å innrømme.
For det kan forstås sånn, det ser jeg etter å ha lest hva Mormor skriver.
Jeg hadde ikke det perspektivet da jeg forfatta teksten over. Det var helt andre forhold som opptok meg der og da.


7 kommentarer:

  1. Vad underbart ett helt önsketräd fyllt med önskningar från olika människor.
    Martins tal kan jag fortfarande idag få rysningar av.
    Ha en underbar helg!!

    SvarSlett
  2. Godt innlegg.

    I Japan er slike ønsketrær en del av shintoreligion. Inni tempelhagene fantes slike. Husker jeg hang opp en lapp da jeg var der på ferie for noen år siden. Fint med drømmer. Må man aldri miste.

    Ønsker deg samtidig en riktig fin påske.

    SvarSlett
  3. Herlig innlegg! Drømmer er viktige å ha.
    God helg!

    SvarSlett
  4. Jeg ser hvorfor teksten den ble som den ble.
    Drømmer er viktige og de valg man må ta for å mnå sine drømmer er også viktige. Men noen valg blir tatt ikke av en selv, men påtvunget en.

    Teksten din er ikke vond å lese, om man har de rette brillene på :)
    Mormorklem :)

    SvarSlett
  5. Hela vitsen med drömmar är att starkt tänka och visualisera det man drömmer om. Så starkt att det till slut slår in. För visst är det så att om jag fokuserar tillräckligt mycket så kan mycket hända.
    Ha det bäst!
    Kram Hélena

    SvarSlett
  6. Blev mycket inspirerad att läsa om önsketrädet. Vilken fin idé. Ofta blir drömmarna inte verklighet förrän man fäst dem på papper eller på annat sätt befäst dem. I tanken är det lättare att sväva runt och inte få till det rätta fokuset. Tack för ett fint inlägg ! Ha en go helg !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlett
  7. Visst är det härligt med drömmar, speciellt om de så småningom slår in!! Önskar dig en fin söndag/Gela

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.