søndag 10. februar 2013

X-faktor blomsterutgaven 2013; Hvit





Denne blomsten fant jeg på en botanisk sti i Washington DC i høst. Noen blomster hadde navnelapp, men jag kan ikke huske jeg så hva denne heter. Det er en stor busk overstrødd av klaser med små, yndlige hvite leppeblomster som strekker seg oppover med et bakteppe av friske grønne blader. Det som gjør blomstene så spesielle, er de flotte "følehårene" som stikker ut på sidene.

Ved hjelp av google map skal jeg finne ut hva stien heter og dermed kanskje komme inn på en side der vekstene er representert. Stien sett med litt annen avstand, er det mulig å finne fram til her.


Haven heter Mary Livingston Riply Garden, se kartet!



Located between the Arts and Industries Building and the Hirshhorn Museum and Sculpture Garden, the Mary Livingston Ripley Garden is a horticultural display of hundreds of varieties of annual and perennial plants, unique hanging baskets and unusual trees and shrubs. A 19th-century cast-iron fountain at the center of the curvilinear garden is complemented by antique and reproduction outdoor furnishings. The garden was dedicated in 1988 to honor Mrs. Ripley, founder of the Smithsonian Women's Committee and wife of the Institution's eighth Secretary. It was designed by Hugh Newell Jacobsen, FAIA, and staff of Smithsonian Gardens.Klikk
Og det er et stort utvalg av vekster på det lille arealet: mary livingston ripley garden flowers, men ingen likner de jeg har foreviga!





9 kommentarer:

  1. Denne var ukjent for meg, men ikke desto mindre er den spesiell og vakker!
    Så synd at kommentarene dine forsvinner på bloggen min, jeg vet ikke hva som kan være grunnen, men blogspot kan jo være litt lunefull til tider!
    Ønsker deg lykke!

    SvarSlett
  2. Så nydelig den er! Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med navn.
    Lykke til!

    SvarSlett
  3. Absolutt en høydare! Makan til spennende blomst.
    Vill og vakker, ja!
    Lykke til!

    SvarSlett
  4. Så flotte blomster, veldig vakre. Kan ikke huske å ha sett den før. Sikkert en flott busk under blomstring.
    Lykke til i X faktor:-)

    SvarSlett
  5. En nydelig kandidat! Lykke til!

    SvarSlett
  6. Fremmed, men akk så vakker! Håper du finner navnet på den. Lykke til i konkurransen.

    SvarSlett
  7. what is this flower...? it's so pretty ♥♥♥

    SvarSlett
  8. Utrolig smuk blomst og så exotisk! Lykke til!

    SvarSlett
  9. Jag gissar att det är någon form av Caesalpinia. Tog frön från en gulblommande Caesalpinia gilliesii när vi var på Kap Verde. Din vitblommande är hur snygg som helst.
    Hälsar,
    Anna-Karin

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.