onsdag 6. februar 2013

Bunad; Hodeplagg


Jeg har lyst til å gjøre litt rekalme for boka Lad og Krone, fra jente til brur av Aagot Noss
der bildene er tatt av fotografene Ann-Mari Olsen, Bjørg Disington, Sjur Fedje, Anne-Lise Schiødt, O. Væring, Olav Kyrre Grepp og Per Krussand. I tillegg er det noen bilder fra Norsk Folkemuseums arkiv.
Jeg er fullstendig fascinert av de fantastiske, fantasifulle hodesmykkene som finnes i vår kulturarv.
Hver enkelt av dem står nøye beskrevet i boka, og det er spennende lesing. Ikke visste jeg at det fantes så mange varianter, og heller ikke hadde jeg hørt om de rare navnene før.... mulig jeg har vært "uopplyst"! Til min bunad hører det en enkel kyse som svært få bruker. Egentlig veldig synd. I de senere åra har unge jenter begynt å bruke brodert hårbånd.


Bona fra Vinje

Brudekrone fra Jølster

Brudekrone fra Voss

Brudepikevalk 

Brudehatt fra Tinn

Brurrull fra Vang

Hodesølv fra Fana

Jentebore Sogn

Brudekrone fra Hardanger

Brudekrone fra Nes i Hallingdal

Kronehovedbunad Støren

Lad Fyresdal

Lad Valle

Perlehårlag

Perlekrone fra Hardanger

Reisle Vest Agder




BONA   –  kjøreredskaper. Kommer av gno bunadr, som opprinnelig betydde       
                  både klær, husholdnings- og kjøreredskaper. I standard norsk ’bunad’ har ordet
                  bare overlevd i betydninga ’regional festdrakt’.


Mer informasjon fra nettet:
http://www.museumstavanger.no/Portals/48/2009%20Lad%20–%20ein%20hovudbunad%20av%20gamalt%20opphav.pdf
http://www.klikk.no/kunder/norskebunader/article759906.ece

1 kommentar:

  1. Du verden så mange flotte hodeplagg som er laget til bunader! Jeg har også vært uopplyst angående dette, men nå har du endret på det:-) Og dette er hodeplagg til bruk når som helst, ikke bare for bruden. Brudekroner finnes det jo flotte eksemplarer av, bl.a. den som jeg fikk låne fra Trøndelag folkemuseum i sin tid. Ellers har trønderbunaden også kyse (tre varianter) som "ingen" bruker, men jeg har en i skapet:-) Dessuten skal det være skaut til gifte kvinner. Det er også sjelden å se.
    Apropos hodeplagg, se bloggen min:-

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.