onsdag 28. november 2012

National Gallery i Washington




Symfoni nummer 1 i hvitt, portrett av Joanna Hiffeman malt av James Whistler i 1862, har alltid hatt en spesiell plass i min kunsthistorie. Her lenger det ....




Inngangen til museets avdeling for moderne kunst.




Etter å ha gått gjennom en lang underjordisk korridor, åpner rommet seg i en gedigen foaje. Utstillingen med pop-art av Roy Lichtenstein skulle åpne bare noen dager etter at vi var der.






Uka etter at jeg besøkte galleriet, var jeg på studeietur til Arles med franskelevene og deres lærer som nettopp hadde vært på spåkkurs der deltakerne hadde lært om franske samtidsmalere. En av dem fattet hennes interesse, og jeg fikk spørsmålet: Kjenner du til en maler som heter Soulage? Det litt artige var da at jeg åpna bildealbumet mitt på mobilen, henta fram bildet over og spurte: Er det han som har malt maleriet til høyre, du mener? Han er også en av mine favoritter.

Georgia O´Keefee har vært inspirasjonskilden for vg 1 -elevenes arbeider den siste tida. Her vises hennes arbeider av blomsterdetajer fra 20-30-åra.  









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.