mandag 26. november 2012

Mandagstema; Gjerde


Ikke noe gjerde er så vakkert som et gammelt, mosegrodd steingjerde. Det synes i alle fall jeg.
Dette er langs en flittig brukt tursti som Herren i Huset og jeg gikk en Blogger´s Sunday Walk i fjor vår.
Stedet er en naturpark, og det kalles Bjørndalen, men det er ingen bjørner der nå!





Da benytter jeg anledningen til å invitere dere alle med på tur 20.januar. Se notis til høyre på siden min,  og les gjerne noen av oppsamlingspostene som finnes i arkivet under etiketten Blogger´s Sunday Walk.

Steingjerder har vært i bruk i Rogaland i alle fall siden folkevandringstiden, og er senere kjent også fra andre strøk. Det vanligste i Norge har imidlertid vært tregjerder.
I sagatiden var gjerder i bruk omkring åkrer, høystakker, steder hvor buskapen lå ute om natten (kve), mellom eiendommer, men mest som hegn omkring innmark. Dessuten ble det satt opp gjerder i fjellet for å lede viltet til dyregravene. Selv om gjerdets viktigste oppgave var å stenge for dyr, fremgår det allerede av de norske lovene fra middelalderen at gjerde mellom innmark og utmark også hadde karakter av eiendomsgrense.
Kilde; Store Norske leksikon






Har i tjue år ønska meg frittgående høns, men det kan vi ikke ha, fordi vi mangler gjerde mot naboene. Tror ikke de ville ha likt høns på plenen uansett om det hadde blitt gratis gjødning. Vi har påbudt nettinggjerde mot dammen, der skulle jeg gjerne ha hatt en skigard!




7 kommentarer:

  1. Stenmurar är verkligen vackra!! Fint tolkat!

    Ha en skön vecka!

    SvarSlett
  2. Vilket fint gammalt stengärde! Älskar sådana!

    SvarSlett
  3. De er rett og slett nydelige. Det nederste bildet var så flott med sin litt trolske stemning.

    Klem

    SvarSlett
  4. Hej! Ja det är säkert mig du letat efter, för mailadressen är min. Jag brukar delta på eztersfoto.blogspot.se med fotoutmaningarna. Men nu har jag inte varit med på länge!/ Ezter

    SvarSlett
  5. Nydelig gammelt steingjerde! Så fint og mosegrodd. :)

    SvarSlett
  6. Här i Småland/Sverige finns också massor av fina stengärdsgårdar (eller stenmurar). Mycket beroende på att sten finns det MASSOR av i jorden och skulle man röja en plätt för jordbruk så fick man upp massor med sten. De lade man runt tegarna och de fina stenmurarna växte fram.
    Kram från Eva Linnea

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.