søndag 18. november 2012

Mandagstema; En smak av... varm hylleblomstsaft




Godt for immunforsvaret
Svarthyll har i århundrer blitt brukt som folkemedisin i Nord Europa for å styrke allmenntilstanden i vinterhalvåret. Svarthyll er blant annet rik på bioflavonoider.

Hylleblomstsafta denne våren ble sur. Jeg hadde ikke nok sukker i, så den er blitt stående i kjøleskapet inntil nå. I høstmørket er en smak av god og varm hyllebærsaft med honning blitt en herlig kosedrikk !

Er dette hva vi kaller toddy?

Toddy, fra hindi tári eller tádi som kommer fra ordet for solfjærspalme, tar, er en sukkerholdig saft som utvinnes av palmens stamme. I Norge og Sverige (dette er oversatt fra svensk) betyr toddy en blanding av varmt vann, sukker og en litt finere brennvinssort f.eks. cognac, arrakromwhiskygin eller vin. Ordet er etymologiskt beslektet med tuting.

Kilde: Wikipedia 
Da er altså foreløpig dette ingen toddy, men det kan lett bli!!!!





6 kommentarer:

  1. Sunnt og godt, og virkelig ein smak av ...

    SvarSlett
  2. Hylleblom?! Undrar just vad det är på svenska. Spännande. /Anette

    SvarSlett
  3. Det där skulle jag behöva idag..förkylning...
    fin bild!

    SvarSlett
  4. Har aldri smakt dette .. og ikke er jeg noen ihuga saftkoker heller. ;o)

    SvarSlett
  5. Hørs godt ut å smake fruktene av egne hyllebær. Tror ikke jeg har smakt det noen gang jeg heller.

    God tirsdag fra Huldrelevenet :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.