fredag 30. november 2012

Blomstrende fredag; Advent - Fra naturens spiskammers


I morgen begynner julemåneden, og noen trær har tatt på juledrakta. Ved siden av svarthylltreet står dette flotte treet pynta med knall røde bær. Jeg kjenner ikke navnet på det. Kanskje noen kan fortelle meg det!




Boka "Vilt og vakkert" kan ha vært med på å bestemme bloggens tittel i sin tid.... men først og fremst er haven hovedopphavet til navnet, den er både vill og vakker.
Da jeg skulle finne stoff til ukas Blomstrende fredags tips, lette jeg litt på nettet og fant et sted der det sto at svartsurbær fint kan blandes med bærsøtmispel Amelanchier alnifolia (Godt tilpasset norske forhold. Får gul høstfarge. Får hvite opprette blomster i mai med duft. Fruktene er saftige og søte og egner seg til saft og vin. )
Jeg hadde ingen aning om hva slags bær det er. Derfor tok jeg en kikk i hylla med matbøker, og der falt det naturlig å trekke ut boka "Vilt og vakkert" - mat fra naturen av Beate Slipher, men boka nevner ikke noe bær med det navnet. Derimot er disse beskrevet og boka har mange forslag om foredling og retter.
Jeg tror faktisk jeg har søtmispel i haven- har aldri før visst hva treet heter! Nå vet jeg det!




Plukke- og fotoliste for 2013!

Sommer
Krekling
Blåbær
Bringebær
Markjordbær
Heggebær
Åkerbær
Teiebær

Sensommer
Bjørnebær
Molter
Rognebær
Søtmispel

Høst
Einebær
Svarthyll
Slåper
Tinnved
Tranebær
Svartsurbær

Boka har flere sider med advarseler mot giftige bær og planter. Og jeg fikk bekrefta skepsisen jeg har gått å bært på i hele dag, om at det kanskje ikke er så lurt å plukke svartsurbærene langs holdeplassen og parkeringsplassen på skolen.
Det står nemlig skrevet: Det er ikke bare gift i planter vi skal passe oss for, men også den giften mennesker sprer i naturen. Plukk ikke matvekster langs traffikerte veier. Her vil bly fra eksosen suges opp i plantene!

Det skal ikke mange bæra til for å lage et lite, ekskusivt glass med f.eks gele eller syltetøy. Det er ikke nødvendig å lage mange glass av hver type. Tre små glass med egen etikett i en kurv. Flotte julegaver!

Oppskrifter: 

Aroniasyltetøy med eple





1 kommentar:

  1. Heia og takk for koselige ord inne hos mæ, så masse deilig mat dere fikk servert ikveld, kalkun er nydelig mat, min ligg i fryseren , den blir stekt i en av juledagene :O)

    Ha en fortsatt fin fredagskveld,

    hilsen Lisbeth :D

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.