lørdag 26. mai 2012

Rhododendronenes rike


Det er Risholmen.



Denne posten er min hilsen fra dette vakre stedet midt i Oslofjorden. I Maison Hage & Terrssae denne våren sto det en lang artikkel om dette spesielle arboret på over 300 mål. Her blomstrer over 130 ulike arter, og nye anlegg har kommet til de siste åra. Allerede på 1950-tallet begynte Hedvig Stang Astrup å samle inn ulike vekster og beplante den vesle holmen.





Denne pinsehelga skjøt badesesongen fart...




Heddy Stang Astrup har fått statue midt i rhododendronskogen.





Jeg må finne ut hvem som har lagd bysten! Så en vandring rundt på de ulike områdene. Bildene viser ikke alle stedene, noe må være gjemt til neste år!





Et av de nyeste anleggene der bysten står.




Blomstringen er på sitt beste nå i slutten av mai.




Midt mellom furuer og barlind vokser imponerende rhodondronbusker.




Her tar barskogen over for en liten stund.




.... før en ny åpenbaring viser seg.




Sjøl uten blomster er rhododendronene vakre  -  nesten som eksotiske trær. Et lite selskap feira bursdag innerst i kroken, så vi lot være å gå lenger. Neste vår tar vi hele runden!


 


Noen stilleben dukker også opp ...




Noen ganger er det enkleste det mest storslagne!




Å vandre her, trekke inn duften av blomstene, se sommerfuglene flakse og høre gjøken i tretoppen som vi gjorde i dag, må være toppen av naturopplevelse.




Stiene snor seg i terrenget og går på kryss og tvers over øya.




Noen steder er det fristende å ta av og nyte utsikten til vannet.




Hvem skulle tro at bak denne skogen skjuler det seg farverike blomsterskatter?





Her er jeg i fantastiske omgivelser.



2 kommentarer:

  1. Å - heldige du! Jeg leste også den artikkelen og skal definitivt dit ved anledning jeg også. Imponerende dame og imponerende samling! Takk for at du deler bilder - stas!

    SvarSlett
  2. åhhh denne hagen må jeg oppleve. takk for tips!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.