onsdag 16. mai 2012

Bunaden min





Ordet bunad har i Norge vært brukt alene og i ordsammensetninger, bl.a. med betydninger som husholdning, utstyr til husholdningen, redskap og verktøy, kledning og klesdrakt. Blant sammensetningene kan nevnes husbunad, karmannsbunad, konebunad, hodebunad og kledebunad. Bunads betydning som fest- og høytidsdrakt stammer fra 1900-tallet.

Svar til Grethe:

Østfoldbunaden uten 'stæsj' har et stoffbelte i svart med grønn stripe midt på og en 'enkel' dobbelthjertehekte foran.
Jeg har sølvbelte som er vanlig å bruke til flere bunader, men med 'blad' som tilhører Østfoldbunaden på stølene.
Jeg vet det er kommet støler i hjerteform som er enda mer i stil med de andre smykkene til bunaden.

Ha en fin 17. mai!

Og jeg fikk en forespørsel:

Hei!
Jeg er ei jente på 15 år som skal få Østfoldbunad. Jeg synes dessverre det er litt lite broderier på den, men du har jo en vakker løsning; brodert forkle! Er det mulig å bestille et slikt forkle av deg?

Og svaret var: 
Hei!
Så hyggelig at du synes 'sjalet til forkle' er flott.
Det er ikke vanskelig å sy, så jeg foreslår at du gjør det sjøl.
Det er så mye morsommere for deg å ha et du kan si du har brodert. Kjøpte et ordiunært sjal og overførte mønteret til motsatt side med kalkerpapir.
Jeg starta på det i februar det året den yngste gutten min sto til konfirmasjon, og det ble akkurat ferdig til første helga i mai. Det tok mao tre måneder. Sydde litt hver dag.
Nå holder jeg på å pusse opp barndomshjemmet mitt (tre leiligheter), og nål og tråd er bytta ut med pensel og maling .
Send meg gjerne et bilde når bunaden med tilbehør er på plass! Lykke til!

Tilbehør:
http://www.gullsmedrydeng.no/ostfold_bunadsolv_430.html 

Jeg skulle nok hatt en stilig paraply også, for her øser det ned på morrakvisten!

Litt om Østfoldbunaden - klipp fra http://www.dagbladet.no/magasinet/2006/05/08/465632.html

    Hei

    Kan du si hva som er riktig bruk av Østfoldbunad. Det gjelder snippene på sjalet. Skal di brettes inn, eller skal snippene være i hemper på livet. Mener at det siste er riktig, men fler og fler bretter de innenfor. Takknemlig for svar.
    Innsendt av: Hilde
Fra gammelt av har det ikke vært noen faste regler for påfesting av tørklær, men til enkelte komponerte bunader ser en at det har blitt skapt regler for slik påkledning. Det er komponert to hjerteformete nåler som tørkleet til Østfoldbunaden festes til livet med. Endene kan godt legges innenfor livet.Jon Fredrik, BFR

Jeg bruker ikke å brette endene inn under livet!

Søljer
    jeg har arvet en bunad fra ett område og en sølje fra et annet område. er det fy-fy å kombinere disse eller går det greit siden jeg har "slektsmessig rett" til å bruke drakt og sølv fra disse områdene. Bunaden er Vest-Telemark søljen fra Nordfjord.
    Innsendt av: Lille My
Vi anbefaler gjerne at en bruker gammelt arvesølv!Jon Fredrik, BFR
Jeg bruker også sølje fra Trøderlagsbunaden. Den kjøpte jeg (fordi jeg syntes den var så vakker) lenge før jeg fikk bunaden min som jeg forøvrig fikk i gave av foreldrene mine til bryllupet vårt. Det ble som med bonden, han fikk sal først, og hest etterpå. Faren min fikk påhengsmotor først, og båt etterpå!
Stryking av skjorteermer
    Skal bunadskjorten strykes slik at det blir en (skarp) brett langs ermet, eller skal det være glatt og "rundt"?
    Innsendt av: iron lady
Dampstrykejern og rundstryking av skjorteermer er et relativt nytt fenomen. Husmorrollen på 1950-tallet har skapt prestasjonsangst for mange bunadbrukere. I den tiden disse klærne var i levende bruk, var det nok ikke så glattstrøkne ermer som du kan se enkelte har på 17. mai. Fortvil ikke og bruk bunaden med eller uten skarp brett!Jon Fredrik, BFR
  
Og jeg som strevde med å unngå å få kant i år igjen!

Østfoldbunad dame
    Hei
    Jeg har en østfoldbunad. I de senere år er det produsert et sølvbelte til denne. Jeg har fått høre at dette ikke er "godkjent til drakten og aldri vil bli det heller" - og at de som kjøper det kan gjøre det, men det er ikke originalt slik det skal være. Jeg har ikke dette beltet og kommer ikke til å skaffe meg det om det ikke medfører riktighet å ha det.
    'takk for svar!
    Innsendt av: Tone Eng
Når det gjelder sølvbeltebruk, er det mange bunader som har tatt i bruk dette i den senere. De områdene som tradisjonelt har brukt sølvbelter er dette gjerne knyttet til brudedrakt eller den gifte kvinnens drakt.
I østfold kjenner en ikke til bruk av sølvbelter fra gammelt av og dette ble heller ikke laget til denne bunaden. Men som du sier leveres det av enkelte produsenter. Det får bli opp til hver enkelt bunadbruker om en vil ta i bruk dette beltet. Vi anbefaler moderat sølvbeltebruk!Jon Fredrik, BFR
Bunader er inspirert av folkedrakter brukt av folk som tok i bruk hva de hadde - og som folkemusikk og folkedikting mm har det vært store variasjoner og forandringer fra sted til sted og tid til tid.
Derfor forholder jeg meg rett og slett til tradisjonen og jeg bryr meg mindre om regler og påbud som har kommet de senere åra!

Se http://www.klikk.no/kunder/norskebunader/article759907.ece 

Øredobber
    Jeg så på nett at man ikke skal ha øredobber, selv om disse er søljeinspirert? Er det sant? Kjøpte meg øredobber på Husfliden (som er tilbehør til Nordmørsbunaden) for bare ett år siden. Var det bortkastede penger?
    Innsendt av: Lena
Vi vet lite om bruk av øredobber i eldre klesskikk i Norge. De fleste bunader har imidlertid fått laget slike inspirert av søljer. Hvis man er opptatt av å bære bunaden mest mulig historisk korrekt kan man utela å ta på seg øredobber. Dette stiller seg jo litt annerledes når det gjelder komponerte bunader der det også er komponert tilhørende ørepynt.Jon Fredrik, BFR
  
Er det penere med tomme hull da? 

Endelig!
    Hei Jon Fredrik!

    En liten hilsen fra en Fannremsbygg til en annen! Etter sju år i Østfold, med stort savn etter å kunne vise meg fram som trønder på 17. mai, blir det endelig Sør-Trønderbunad på meg og. Grønn i fargen, som mamma og søstren min sin. Får desverre ikke brukt den 17. mai i år siden den er i produksjon i Trøndelag, men håper den er ferdig til konfirmasjon på Løkken 21. Veska broderer jeg faktisk sjøl, med litt tvilsomt resultat... Men selvgjort er velgjort, og artig å få til noe sjøl.

    Får stille opp på bunadsparaden på Borgarsyssel i Sarpsborg i år! Skal du dit i år og? Hils kjentfolk!

    Hilsen Oline, ex Ustjåring
    Innsendt av: Oline
Hei Oline!
Så artig at du skal få deg bunad!
Vi i BFR oppfordrer jo til at folk kan gjøre noe selv på bunaden sin, så veska blir nok fin og du blir fin!
Hils til kjente du også!Jon Fredrik, BFR

Se det, svarer det samme som jeg! 

Siste nytt: http://www.klikk.no/kunder/norskebunader/article759906.ece 

Og flere tenker visstnok som meg:





3 kommentarer:

  1. Flott bunad! Hva slags belte er dette til Østfoldbunaden?

    SvarSlett
  2. Muy bonito traje.
    Beso desde Argentina

    SvarSlett
  3. Bruker arvegods i halsen på min Nordlandsbunad. Den er mindre enn de originale, men affeksjonsverdien gjør at den passer meg bedre.
    Mer om sølja mi http://karavanseraiet.no/2012/05/om-solv-og-bunader/

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.