tirsdag 17. april 2012

Vikingsskipene fra Rolvsøy


Det er noen ganger tilfeldighetene spiller en et puss.
Hilde hadde vært på Blogger's sunday Walk til Tuneskipet, og i dag har elevene Mathias, Amalie; Jeanett, Hans-Marius, Lars-Herman og Martin på Rekhustad skole en notis på skolesidene i lokalavisa om hvorfor Rolvsøy heter det den heter.

Vikingen Rolv ga navn til Rolvsøy

De var fire brødre når de kom til Rolvsøy. Det var Rolv, Rikulf, Ring og Roar. Rikulf kalte gården sin Rekustad, Ring kalte gården sin Ringstad og Roar kalte gården sin Rostad. Rolv døde trolig i vikingferd.
I istiden lå alt under vann, men da isen forsvant steg landet, og etter hvert så vi den høyeste toppen av Rolvsøy. Da det ble sommer bodde befolkningen i huler som Hattehulene, for da var det mulig å bo der. I bronsealderen bodde det også ganske mange folk på Rolvsøy.
De vikingene som bodde på Rolvsøy, kaller vi for Rolvsøyslekta. Vi har funnet tre vikingskip på Rolvsøy, og det er Tuneskipet, Rostadskipet og Valleskipet. Det var veldig mektige vikinger på Rolvsøy
De eldste gårene på Rolvsøy er over 2000 år gamle. Svartedauen kom i år 1349, og da døde nesten hele befolkningen på Rolvsøy. På Rostad var det ødegård, og der bodde det ingen mennesker.

Nå fortsetter historien sånn at på slutten av 1800-tallet kom det flyttende en familie fra Backa i Sverige til Rostad gård. I familien var det ei 14 års gammel jente som het Justine. Det er min farmor!



Skrevet til mine sønner

Og så må jeg ta tilbake det jeg skrev i en kommentar til Hilde at mange elever ikke kjenner sin lokale historie. Det er min erfaring som kunst - og kulturhistorielæerer på videregående skole, men disse elevene kan den såvisst.
Rostadskipet som ble funnet i 1751 er sannsynligvis det første  viktingskipet funnet og dokumentert i Norge.

Jeg hadde et innlegg om Tuneskipet i 2009:
http://viltogvakkert.blogspot.com/2009/10/lokalhistorie-tuneskipet.html







2 kommentarer:

  1. Interessant og litt av et sammentreff ja :)
    Må få tak i dagens avis ser jeg.

    Jeg har faktisk lest om Rostadskipet og om de tre skipsgravene på Rolvsøy (husker ikke hvor, tror det var på nettet..?). Trist at ikke alle funnene er bevart.

    SvarSlett
  2. Dette var spennende. og...Livet er fult av tilfeldigheter, heldigvis!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.