søndag 1. april 2012

Go' påske


Ønsker alle som er innom, en riktig god påskeuke!




Påskeliljene

Jeg vandret over dal og fjell
som skyen, ensom i det blå,
da jeg med ett fikk se et vell
av gylne påskeliljer stå
langs sjøen i den svale vind.
De vugget som i dansetrinn.

Som stjerner lyser tett i tett
i Melkeveiens strålebad,
gikk alle blomsterlys i ett
i buktens lange liljerad.
Ti tusen kastet uten stans
med nakken i den lette dans.

De overgikk i lystighet
selv dansen i et bølgeslag.
Det måtte glede en poet
å komme i så muntert lag!
Jeg så, og så, men fattet knapt
den rikdom synet hadde skapt.

For ofte når jeg ligger hen
i tanker eller passiv døs,
kan synet flamme opp igjen,
og atter bryter gleden løs.
På ny tar jeg i dansen del,
og liljer danser med min sjel.

William Wordsworth, 1804, oversatt av André Bjerke


1 kommentar:

  1. Festlig dikt som jeg har lagret i diktmappa mi. God påske!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.