fredag 9. mars 2012

Blomstrende fredag; Min juvel

Jeg har alltid hatt sansen for hortensia. Det er både hvite klatrehortensia og syrinhortensia i haven.
Jeg har dessverre aldri prøvd å plante en rosa eller blå, men kanskje jeg skal benytte anledningen nå til våren. I haven er det både sur og nøytral jord, så jeg må være nøye med hvor jeg planter den... vil jeg ha den rød, lilla eller blå? I mellomtida får jeg minnes hortensiaene fra Madeira der de vokser vilt.





Generelt skal Hortensia ha delvis skygge og fuktig, veldrenert jord. De fleste sorter Hortensia setter knopp året før de blomstrer. Den skal beskjæres umiddelbart etter blomstring.
Det finnes unntak; Hydrangea arborescens, som behandles som staude. Kuttes ned til bakken enten høst eller tidlig vår, og Hydrangea paniculata som skal skjæres tilbake til 2 eller 3 knopper på hver stilk hvert år, gir større blomster. 
I nøytral eller svakt sur jord blir blomstene rosa, hvite eller røde. I surere jord frigjøres aluminium, og blomstene blir mer blåfargede. Prøv for eksempel å legge noen rustne spiker ned i blomsterpotten, eller bruk vann med alun (kjøpes på apotek). Rosarøde planter er de letteste å påvirke i blålig retning.
Jeg klipper min syrinhortensia senvinters og tar bort alle fjorårets skudd. Det liker den!




http://www.klikk.no/bonytt/hage/article222065.ece
http://www.plantasjen.no/tips_og_rad/steg_for_steg_tips/stell_av_hortensia/

http://www.bogront.no/temasider/busker-og-traer/130-hortensia-en-vakker-hostplante



8 kommentarer:

  1. Vackert med hortensia! Jag gillar den ljusblå bäst!

    SvarSlett
  2. Vilka ljuvliga färger, speciellt den 1:a bilden!

    SvarSlett
  3. Hortensia är jättefint! Härliga att torka oxå... Kram Pia

    SvarSlett
  4. Vilken färg det var på den som var i mitten.
    Helt underbar!
    Ha en skön helg
    Annika

    SvarSlett
  5. Veldig vakre .
    Jeg plantet en i fjor sensommer.
    Er spent på å se om den blir noe av.
    Ha en fortsatt fin helg.

    SvarSlett
  6. En hortensia skulle jag vilja ha någon stans i trädgården. Det får bli nästa år. I år ska jag ha en rhododendron på plats innan sommaren är slut har jag bestämt. Kram från Eva Linnea

    SvarSlett
  7. Jag saknar en hortensia i trädgården. De är så vackra!

    SvarSlett
  8. Många bra tips där :-) Jag gillar den lila i mitten bäst, min mamma har en liknande vid sommarstugan. När de blir sådär illblå tycker jag de ser konstgjorda ut. Fast jag vet att många gillar den blå bäst, smaken är delad ;-)
    Jag har mailat dig, tack än en gång !
    Lisa/Lisas trädgård

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.