onsdag 7. september 2011

Et skrantent dufthjørne


Ikke at det har vært så frodig og vakkert, men nå er det uten tvil på hell. Jeg har litt problemer med å tynne ut spirene fordi jeg håper i det lengste at alle plantene skal vokse seg store og sterke. Det skjer jo aldri der det er trangt om plassen!








Pappas gamle kikkert er alt tatt i bruk, for i går fikk vi celebert besøk av to store flokker av trekkfugler i haven. Et av slaga var rødvingetrost, det andre fikk jeg ikke identifsert. Mørk grå på ryggen, lys grå på brystet med en stenk av rosa. De fleste av dem var større enn rødvingetrosten. Trostene hadde med seg årets kull av småtasser på vei sørover. Virkelig sjarmerende syn.








Det har dufta godt fra alle blomstene, men helt fantastisk fra luktredesa. Den ser ikke spesielt spennende ut, likvel er den verdt å ha i dufthjørnet.







Vil sjokoladeknoppen rekke å briste før høstkulda setter inn? Ennå ikke fått kjent sjokoladeduften...Duftnelliken gir seg ikke og blomstrer for annen gang. Det samme gjør løvemunn som jeg tidligere har kalt torskemunn, tror jeg!
 
Løvemunn, , planteslekt i maskeblomstfamilien, ligner torskemunn, men kronen mangler spore. 42 arter i det vestlige Nord-Amerika og rundt Middelhavet. Prydløvemunn, A. majus, har 3 cm lange blomster med sterkt varierende farger på kronen. Den stammer fra Sør-Europa, er egentlig flerårig, men dyrkes som ettårig sommerplante i Norge.
Klipp: Store norske leksikon
Mirakelblomstene har jeg ikke sett noe til! Det har blomstret duft salvie, lukterter, lavendel, duft lupin, gysophila elegans og enda noen der navnet har fordufta....
Klikk på bildet:





Atrikkelen gir meg navn på enda flere blometer jeg kan så!





2 kommentarer:

  1. Takk for hyggelig kommentar, og flott tips mot småfluer :) Skal jammen prøve det jeg også!

    Og jeg gjetter at svaret på gåten er: "Begge kan brukes til alt" :-D

    Det var et hyggelig dufthjørne du har, og så mange spennende duftplanter. Koselig med fuglebesøk også :)

    SvarSlett
  2. Det er dejlige blomster, jeg synes ikke der er noget her, som dufter så godt, men når det har regnet så dufter alting godt her :) Og lige nu regner det hele tiden!!!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.