tirsdag 24. mai 2011

Månedens huskeliste; Mai

.
Lista kommer litt sent, men godt. Det er ikke mye av dette jeg burde ha gjort før nå, og noe er allerede gjort tidligere i måneden!






ettårige planter, potteplanter og krydderplanter kan plantes ut fra midten av mai, det er i aller høyeste   grad på tide NÅ!
noen planter må fremdeles beskyttes mot sola
herd frøplantene som er sådd inne
nye planter må vannes regelmessig og frostfølsomme planter må  settes inn om natta
bekjemp lus og snegler ved å fjerne dem fysisk
tidligblomstrende prydbusker kan klippes ned etter blomstring (f.eks. syrin)
bind opp slyngplanter, de vokster raskt denne måneden
vær på utkikk etter fuglereder. Kontroller hekker og busker før de beskjæres
plant i dammen, tilfør oksygentilførende planter om nødevndig
sett opp plantestøtter for høye planter
beskjær buksbom i slutten av mai (mine har fått vokse fritt, to, muligens tre, har ikke klart kulda i fjor og i år)
kan nå plante grønnsaker ( i år blir det ingen egenavla grønnsaker)
knip av toppene hos unge fuksia så blir plantene tettere og mer buskaktige (jeg har ingen)
plenen kan få en ekstra omgang med kugjødsel
blomsterbed  dekkes med torv
plant stauder
plant sommerløker som har overvintert i kjelleren
rydd opp i bringebærbuskene - det er som regel et villniss






Syrinene ble klipt i høst og vil derfor ikke blomstre i år!

2 kommentarer:

  1. Så härligt å ha en hage som din.Jag har aldrig för nu önskat mig en hage men nu önskar jag mig ett lite sted der jag kan plantere og se livet vekse og gro.
    kram

    SvarSlett
  2. Det var litt av en liste, men alt dette behersker du jo på alle måter. Jeg har faktisk ikke lyst på hage, for jeg har mer enn nok med å holde liv i plantene på altanen. Den store felleshagen vi har i borettslaget tar vaktmesteren seg av.

    Klem

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.