mandag 30. mai 2011

Mandagstema; Symboler

.
tid for have, og plantesymboler!




Dette er et utvalg av hva jeg fant i en pose der jeg har samla instruksjoner på hvordan plante ulike planter. Noen har jeg nok ikke fulgt til punkt og prikke, for jeg kan ikke se at plantene finnes i haven min! Egentlig altfor mange av den kategorien...
Det er nå merkelig at så mange ulike symboler skal stå for det samme. Symboler er tegn som alle skal kunne lese uavhengig av språk. Likevel kan nok samme symbol tolkes noe ulikt fra kultur til kultur.

Et symbol var opprinnelig en gjenstand, brukket i to deler som passet helt til hverandre når de ble satt sammen. Den kunne derfor brukes som et pålitelig gjenkjennelsestegn og til å bekrefte en persons identitet. Senere ble ordet symbol også anvendt om andre legitimasjonsbevis, og til slutt kom det til å betegne alle gjenstander som det knyttet seg en idé til.
Det er vanskelig å gi en presis definisjon av begrepet. Symbolet er ofte et tegn som, i motsetning til naturlige tegn som opererer gjennom naturlige eller kausale forbindelser («Mørke skyer er et tegn på regn»), er avhengig av konvensjon («Et rødt skilt er et tegn på fare»). En typisk bruk av symbol er å nevne en gjenstand som assosieres med en aktivitet fremfor å nevne selve aktiviteten, f.eks. «sverd» som symbol på krig. Symboler oppstår ofte også gjennom ytre likhet med det de symboliserer, og de kalles da gjerne ikoner. Symbolet brukes ofte som en overføring av en dypere mening; denne bruken av symbolet er særlig vanlig innen kunstnerisk og religiøs praksis (f.eks. korset som symbol på Kristi offerdød). Som retorisk figur er symbolet nært forbundet med metaforen og metonymien.
Tegn, opprinnelig en figur (tegnet, risset, malt el.l.) eller et merke som tjener til identifisering eller symbol. Forskjellen mellom tegn og symbol er ofte at et tegn er mer vilkårlig, mens det kan være en viss naturlig forbindelse mellom symbolet og det som det betegner. 
Klipp: Store norske leksikon
Jeg har her valgt å bruke symbol som synonymt med tegn eller icon.





Piler er mye brukt tegn, og tolkingen av en pil har jeg nettopp fått erfare, ikke alltid er like lett å gjøre rett. En pil med spissen opp kan egentlig både bety rett fram og oppover. På undergrunnen i London betyr det opp. Koder må knekkes for å få den fulle forståelsen av f.eks. bruken av symboler!



3 kommentarer:

  1. Flott lesning og flott løsning på ukens oppgave!! Dere er veldig flinke og kreative må jeg si og du har rett i at også symboler er koder som må knekkes!

    SvarSlett
  2. Flot valg til symbol temaet.. :-)

    SvarSlett
  3. Intressant om symboler! Inte alltid så självklart vad de står för...

    Idag är det dags för månadsbild igen! :)

    Kram

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.