mandag 4. april 2011

Navndag for Nina og Bernard 60

 .
Jeg må benytte denne anledningen til å gratulere Bernard med dagen. Her poserer den unge og spreke 60-åringen sammen med Madame Annik i kostyme fra begynnelsen av 1800-tallet foran Château de Bénouville i  Normandie nær byen Caen!





Dessuten er det navndagen min i dag, ekstra mye å feire mens jeg er på vei til Franrike og malekurs i Elne.

Betydning: Blomst
Forklaring: Jentenavnet er opprinnelig en russisk kortform av Antonina, som er en feminin form av Antonius, som kommer fra et romersk slektsnavn, som igjen stammer fra et etruskisk navn med ukjent betydning, men navnet er ofte tatt for å stamme fra det greske ordet "anthos",  som betyr blomst.
Tenk- jeg har et etruskis navn!!! Og hva passer bedre enn å hete blomst???

Kilde: http://www.norskenavn.no/navn.php?id=48

Nina er et kvinnenavn med mange opprinnelser. Det er blant annet en russisk diminutiv av kvinnenavnet Anna, som er en avledning av Hannah og er dannet av det hebraiske ordet for «gunst» eller «nåde», channah. Nina er også en kortform av navn som slutter på -nina og -nine. I tillegg er Nina en russisk form av Nino. Nina var blant de mest populære døpenavnene på jenter i Norge i perioden fra rundt 1960 til 1990.
Kilde: Wikipedia

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.