onsdag 9. februar 2011

Sansenes spill

.
I går kom gule Solveig  på jobben til meg og sa: Du, det står skrevet om sånne som deg i avisa ....
Hva mener du, spurte jeg..... sånne som deg som har farver på bokstaver og tall.... Åååå, du mener synestetikere? I hvilken avis? fortsatte  jeg.  Den rosa, da må det ha vært Dagens Næringsliv...






I dag kom Solveig som jeg ser på som gul, med den rosa avisa. Jeg har ofte lurt på hvorfor jeg setter farve på bokstavene. Kan det ha noe med at sola er gul, og s er den første bokstaven i ordet?
Kan det ha noe med at da jeg lærte å spille piano, hadde tangentene et farveskjema over seg. Jeg husker ikke hvordan det så ut, så en kontroll på om farvene og bokstavene for hver tone i skalaen stemmer overens med hvordan jeg opplever det i dag, krever litt research. Og hva med alle bokstavene jeg ikke forbinder med noe i det hele tatt? Hvordan har de fått farver?

Jeg er ikke alene om å ha denne egenskapen. Ca fire posent av befolkingen har evnen. Kvinner er overrepresentert, og en stor andel er skapende. Her er et knippe av dem:





En av fordelene ved å være syntestetiker er at farvene hjelper meg å finne fram til navn og telefonnummer jeg har 'glemt'.

I artikkelen står det at synestesi.se er en side på nettet om synestesi, og jeg har blogga om temaet før der jeg viser hvilke farver og bokstaver jeg kobler sammen. http://viltogvakkert.blogspot.com/2009/09/synestesi.html

Etterskrift dvs en mail fra storesøster:

Hei!

Hvis du ikke allerede har funnet fargene på notene, så har du dem her:

c = blå
d = oransje
e = grønn
f  = brun
g = rød
a = lilla/fiolett
h = gul
høy c = blå
osv

Var det sånn du mente?
Du lærte å farge notene på barnehagen i Eventyrsalen og
spilte etter en fargeskala som du la oppå pianonotene, men det husker du vel helt sikkert.

Hilsen søstra di

 og mitt svar:

1000 takk,  c har samme farven som upussa sølv, d er mer dyp gul enn oransj, e er grønn og f er brun - der stemmer det!
g er oransj-gul, a gressgrønn, h gusjegrønn -- mao ikke alt er arva fra note/tone skjemaet!

Se også bloggen: http://synestestine.blogg.no/1259073520_synestesi.html?c=1297288999623




1 kommentar:

  1. Fantastisk! Dette har jeg ikke hört om förut. Dette måtte ju vere en gave

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.