tirsdag 1. februar 2011

Oftograf; Kropp/øye

.
Denne uka har jeg fått nye briller. Ja, det er en egen historie.... Og denne uka starter Oftograf en serie om kroppen. Første kroppsdel ut er øyet- her presentert med det litt uskarpe synet til undertegnede.
For dere som ikke har det handikapet, er det lett å se at jeg har to størrelser på pupillene mine. Det er arva. Det ligger i genene på morssida. Ingen av sønnene har dette spesielle trekket.
Det er den minste pupillen som er den normale!



De nye brillene


Endelig har jeg funnet et par innfatninger jeg trives med igjen. De forrige var fine, men liksom ikke helt meg! Da jeg gikk til brillebutikkene for å finne et par nye, hadde jeg med meg et par gamle jeg ville ha makne til. Det er ikke vanskelig å observere hvilken stil jeg foretrekker. Ingen slavisk moteløve i brilleverdenen, men det hender at moten og min stil tilfeldigvis treffer hverandre. Kun ett par blant alle hyllemeterene i tre butikker falt i smak! Snakk om å være sær!



Det er vel sånn omtrent synet mitt er!



Jeg har tatt vare på de fleste brillene mine. På bildet under finnes et utvalg. De fremste er mine første som jeg fikk fjorten år gammel. Ble tatt i "fusk" på en prøve i første real. Det var faktisk ikke forsøk på fusk. Jeg så ikke hva som sto på tavla, og dum som jeg var, spurte jeg sidemann om hva som sto der! Det bar rett til optikeren etter at skoledagen var slutt. Det var den samme optikeren jeg har kjøpt de nye mine hos.
I mellomtida har jeg både vært innom Brilleland og Smart Eyes. Jeg husker brillene fra søttitallet. Noen svære, blå som skjulte halve ansiktet, og noen pilotbriller som var veldig in. Sett bort i fra dem er sortimentet relativt ensarta.





De bakerste er favorittene!
Jeg har prøvd lisner en gang, men det ga jeg opp fort fordi det la seg et proteinlag på dem, og jeg så enda dårligere. Briller er greit så lenge jeg ikke trimmer (og det gjør jeg altfor sjelden) eller kommer inn fra kulda (det gjør jeg også veldig sjelden). Briller blir en del av personligheten, noe å smykke seg med. Burde jo hatt skapet fullt som Elton John! Kanksje jeg skulle lage meg et brilleskap som Janne har gjort. Mitt skal dekoreres med en Brilleslage!

Solbriller er et eget kapittel. Jeg har stor sans for de rosa. Å se verden gjennom rosa briller er herlig når sola skinner, og livet er godt å leve (og det er det som regel, heldigvis). Kjøpt i Thailand. Brillene vi kjøpte der, tre par, finansierte nesten hele reisa!






Briller kan avsløre personligheten på flere måter. Feks viser de mørke at jeg er en ivrig maler. Prikker av hvitmaling er spredd jevnt utover begge glassa.
Øya er sjelens speil, heter det jo, og det mest verdifulle og det dyrebareste jeg har er sjala mi. Derfor rammer jeg øya inn, var min parole den gangen alle syntes det var flaut å gå med briller. Det er om å gjøre å snu det negative til noe positivt!


3 kommentarer:

  1. Fine briller, og pene øyne! :) Så spesielt å ha små pupiller da. Det har jeg ikke hørt om før.

    SvarSlett
  2. Interessant brillehistorie! Og jeg liker de nye brillene dine, det jeg kan se av dem :-) Fint utsnitt!
    Jeg bruker linser, og de siste årene har lesebriller hatt fast plass i kjede rundt halsen min. Har ikke fått det til å fungere med progressive linser.

    Jeg hiver meg med på mange forskjellige foto-utfordringer, ikke alltid de samme hver uke, men jeg prøver å ha noen faste. Det er en interessant måte å "møte" nye venner rundt i hele verden på!

    SvarSlett
  3. Jeg bruker også briller og har samme problem med å finne noen jeg liker. For tiden har jeg ett par som jeg er veldig godt fornøyd med :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.