fredag 11. februar 2011

O, ABC-Skandinavia

.


Odd Fellow Ordenen. Etter en kort periode med en Odd Fellow forening, ble den første losje i Fredrikstad, «Kongsten», stiftet i 1922. Byens første Rebekka-losje (for kvinner) ble startet i 1961. For tiden er tre mannslosjer med ca. 300 medlemmer og to Rebekka-losjer med ca. 150 medlemmer i arbeid her. Det første Odd Fellow-huset, i Nygaardsgaten, brant i 1940. I 1947 kjøpte ordenen dette huset i St. Croix gaten.
Odd Fellow hører ikke til her lenger, de har fått nye lokaler. Men mens huset ennå tilhørte ordenen, var faren og moren til en av venninnnene mine vertskap der, og jeg passerte de flotte salongene opptil flere ganger i uka.





Offisersvakten, en liten teglstensbygning like nord for det gamle slaveriet (nå museumsbygning) i festningsbyen. Den ble oppført i 1828 og bærer Carl Johans monogram over inngangsdøren. Huset tjente som offisersvakt til 1940.
Nå er det Humormuseum der blant annet vitsetegninger av Joker blir stilt ut. Sønnen hans er både venn av min sønn og tidligere elev av meg!



Oldtidsveien i ved Hunn (googleearth)

Oldtidsveien. I turistmessig sammenheng blir riksvei 110 - Haldenveien - fra østsiden gjennom Borge og Skjeberg kalt «Oldtidsveien». Navnet er lansert for å peke på at denne veien går gjennom trakter usedvanlig rike på fornminner. Her finnes gravrøyser, gravhauger, bygdeborg, helleristninger og kultsteder fra bronsealder til vikingtid, et tidsrom på to-tre tusen år. Ved Hunn finnes rester av en 2000 år gammel oldtidsvei.





Når snøen er forsvunnet, kan jeg ta med kameraet og ta noen nye bilder fra Hulveien. Jeg har noen flotte, gamle video-opptak av den, men kassettene er av det gamle slaget, så jeg må få overført snuttene til DVD! (Etter at jeg skrev dette, har jeg ført meg opp på en liste hos en ungdosmbedrift som overfører videotaper til dvd på skolen vår. De har masse å gjøre, så det vil nok drøye en tid før jeg kan presentere noen bilder fra Hulveien).



Odinsgate


Odinsgate er i nærheten av Baldersgate, Torsgate, Frøyasgate og alle de andre gatene med norrøne gudenavn på St. Hansfjellet i sentrum av Fredrikstad.




7 kommentarer:

  1. Sikke et smukt hus Odd Fellow Logen i har hos jer..
    Hav en dejlig weekend.

    SvarSlett
  2. Nydelig hus de har holdt til i. Litt av en overgang fra Odd Fellow til humormuseum.

    Klem

    SvarSlett
  3. Atter interessant at få disse gode beskrivelser fra din by - Odd Fellow, Oldtidsvej og Odinsvej.

    SvarSlett
  4. Vakker bygning på det første bildet!
    Spennende med slike fornminner, de må tas vare på. Ha det godt og god helg! -Margit-

    SvarSlett
  5. Kjempespennende å lese! Og så mange fine bilder. Spennende valg for o. :)

    SvarSlett
  6. Har ikke vært i Østfold, men tenker litt på å gjøre no med det i sommer. Derfor kom Oldtidsveien på lista over veier som skal kjøres før ...

    Beklager at Karavanseraiet.no var nede på lørdag

    SvarSlett
  7. En staselig bygning!
    Jeg var ikke klar over at der fantes en losje for kvinner :)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.