lørdag 26. februar 2011

Mandagstema på lørdag; Annerledes

.
Jeg kan med rette kalle denne uka annerledes. Den ble helt annerledes enn planlagt, men det betyr ikke at den ble mindre verdsatt. Sol og varme ble det uansett, og naturopplevelser framfor kulturopplevelser skal jeg heller ikke begi meg ut på å rangere. Som regel sier jeg som Nasse Nøff: Jatakk, begge deler!

Uka besto av fisketur i Atlanterhavet, ravinetur ned kløfta ved landsbyen Masca, fjelltur i lavaformasjoner på Teideplatået, gåtur langs nordvestkysten av Tenerife ved fjellet Teno, bilturer og slentring i små, smale bygater i Los Gigantes.
Dette er det mest dramatiske som skjedde:





Legg merke til mannen i det høyre hjørnet. Han har god grunn til å tørke svetten av panna. Her tar han en velfortjent hvil før han løfter en eldre dame opp på skuldrene igjen. Steinene langs fjellet var veldig glatte, og et feilsteg for den uheldige damen fikk store konsekvenser. Foten fikk skade, og å gå ned ble helt umulig. Eneste løsning ble å sitte på skuldrene til denne føreren.
Det var nok ikke slik damen hadde sett for seg turen ned.

I fjellsiden, se bildet over,  fikk jeg også problemer. Det store spørsmålet var- hvor skulle jeg sette ned foten foran meg?
Enden på visa ble enden: Jeg sklei ned på baken!
Vel framme etter fire timer var muskler jeg ikke ante jeg hadde, helt ute av kontroll, møre, ømme, dirrende, stive og lemstre!
Litt turistinformasjon:

Landsbyen Masca er ofte referert til av lokalbefolkningen som "The Forgotten Village", som skyldes at fram til 1991 var det ikke engang vei dit. Landsbyen ligger i et juv nord-vest på øya. Før veien ble bygd, måtte innbyggerne klatre ned bratte gangstier som  fører til bukten ved bunnen og bruke båtene sine til å dra til nærliggende Los Gigantes for å handle etc. Landsbyen er ennå temmelig utenfor allfarvei, og folket opprettholder den tradisjonelle måten å leve på. Befolkningen i Masca Village teller bare rundt hundre. De fleste blir der for å betjene det økende antall turister som stort sett er turgåere. I fjellsiden ligger bygda på 2000ft høyde.
Turen i seg selv er ubeskrivelig. Det finnes et stort utvalg av planter og dyr.  Det er mange veldig, veldig store øgler rundt der! Du kan oppdage mange ulike varianter av kaktus og noen utrolig fargerike blomster langs veien. Stien er steinete og farlig på noen steder!
Kilde: http://www.tenerife-marketing.com/masca.shtml




En liten presisering: 
Jeg er ikke den omtalte eldre damen som skadet foten. Jeg fikk bare en vrikk og støle muskler! Det var over dagen etter med behandling av Gel Rëlax. Det er absolutt å anbefale...
http://www.gelrelax.com/

5 kommentarer:

  1. Jeg må innrømme at det høres ganske dramatisk ut å sitte på skuldrene til noen ned bratte skrenter. God det gikk bra.
    Hvordan går det med foten nå da? Du får ha god bedring.

    SvarSlett
  2. Love your illustrations! Your portrait in October/November I really like

    SvarSlett
  3. Jeg kommentere litt hips og haps etter som jeg jobber meg gjennom de forskjellige listene jeg har liggende ute.
    Så kjekt at du ville være med på Mandagstema - selv på en lørdag! Litt annerledes det også, ja! Hehe!!
    Ser jo skremmende spennende ut dette, men jeg tror (og håper) at det er litt sunt og teste grenser - selv om jeg ikke ville ha likt hverken å sitte på skuldrene eller å ha noen på skuldrene et sted så bratt som dette:)

    SvarSlett
  4. Huffda.. Det kan ikke ha vært særlig behagelig- verken for damen med benet, eller stupmen din. Høres ut som et herlig sted da. Bortglemte steder uten så altfor mye turister er jo helt elsk! :)

    SvarSlett
  5. Oh no! Other than the injury, what an amazing getaway to the sunny islands! Hope all is well, now! :o)

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.