mandag 7. februar 2011

Mandagstema; Nostalgi

.



Det er ingen tvil ... det måtte ble Beatles. Jeg var ihuga Beatlesfan, venninna mi Rollings Stonesfan, og hele skoleveien gikk med til å diskutere hvem som var best og overbevise den andre om hvem av oss som hadde rett! Jeg var til og med medlem av fanklubben!






De første singlene er blitt verdifulle, og jeg ga bort de med sanger som også forekommer på denne LPen, til nivøen min. Han er blitt instruert i å ta godt vare på dem. Singlene jeg beholdt sjøl, ligger nå trygt i safen!
Og jeg tror vi har alt som er gitt ut av musikken deres, originaler, både på samle LPer og DVDer! Så krangliga, om det er noen, mellom Herren og Fruen i Huset dreier seg i hvert fall ikke om det







Jeg var ingen god leser i første og annen klasse. Da jeg sjøl starta med  å undervise i leseopplæring, forsto jeg hva slags problemer jeg hadde hatt. Jeg hadde jo dysleksi- av den enkle sorten. Bokstavene hoppa høyt og lavt -og bytta plass, og p og b så jeg til å begynne med ikke forskjell på. Med oppfølging og ekstra lesetrening på timeplanen, fikk jeg grepet på bokstavene, og på gymnaset var det ikke lenger noe problem.
Det betydde at jeg ikke leste så mye som barn. Jeg klarte ikke å få med meg innholdet for all energien gikk med til å trekke sammen bokstavene til ord.
Men moren min forsto hvilken føde bøkene var for fantasien, og leste mye høyt for meg. Hele Gulltoppserien ble lest fra perm til perm. Nå ligger de i en kasse hulter i bulter sammen med kassetter og singler som nå aldri blir spilt mer.






Sten Nilsen som illustrerte både Hardyguttene, Frøken Detektiv, Bobseybarna i tillegg til Gulltopp, bodde på hybel i det huset foreldrene mine senere kjøpte. Først ble hybelen 'rommet' til den eldre søstera mi, men etter at ho flytta ut, fikk jeg overta den! To rom og kjøkken, gjett om jeg var stolt!



8 kommentarer:

  1. Fine betraktninger, og jeg nikker til Beatles! - de VAR jo 60 - tallet. Rart å se bildene i dag, de var jo bare barn å se til, og så små! Har for øvrig lest om - og sett bilder - av seansen da de møtte Cassius Clay, senere Muhammed Ali :-)

    SvarSlett
  2. For et fint innlegg du har laget. Dette var et kjekt tema og eg sitter virkelig her å mimrer ikveld:) Min sønn har og hadde samme problemet så det ble mye lesing av mor her også da han var mindre.

    SvarSlett
  3. Ja! The Beatles. Jeg hadde en venninne som likte best Paul og jeg mente John var gutten sin (min). Men du vet hvordan det endte - etter Lennon ble det bare tomt for meg på musikkfronten.

    SvarSlett
  4. Mine foreldre likte Beatles veldig godt så jeg har fått noen gode doser med den musikken. Bøker derimot var det synd å høre du ikke kunne ha glede av i barndommen, men fint at din mor leste høyt for deg :)

    SvarSlett
  5. i LOOOOOOOOVE this post!!!
    oh i love love The Beatles!!!

    Lovely Lady, i just wrote some little comments in your older post, wanted to say thank you for the award! ♥♥♥

    SvarSlett
  6. im off to listen to The Beatles!
    heheh :D

    xoxox

    SvarSlett
  7. Beatles er da så meget nostalgi, og giver herlige minder om skønne timer. :-)

    SvarSlett
  8. Så flott at du har tatt vare på Beatles platene da!! Rolling Stones når ikke opp til knærne på dem en gang. For et par år siden var de rullende stenene her i byen og folk gikk mann av huse for å få billetter. Ikke jeg!! Men hadde Beatles kommet....
    Alle mine vennninner leste frøken detektiv bøker - jeg leste Hardyguttene arvet etter min far!! De fleste er 1. gangs utgivelser og ligger på loftet!!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.