onsdag 26. januar 2011

Ølhøner

.



Det er blitt skrevet mye om mugger og kar den siste tida på bloggen. Også fugler i hønsefamilien er behørlig illustrert. I dette innlegget slås disse to emnene sammen under overskriften Ølhøner.
Jeg var i tillegg såvidt inne på temaet en gang rundt juletider 2009.
Ølhøner har i lang tid fascinert meg. Jeg har lurt på om det bare er formen som er utgangspunktet for at høna er blitt til et drikkekar, eller om det er enda en forklaring på hvorfor drikkekaret er blitt som det er blitt. Ingen har ennå kunnet fortelle meg det! Noen steder i landet kalles de øland.

Ølhønene ble brukt til å drikke øl med, og det er forskjellige typer. Alle har betegnelsen drikkekar.
De har en lang tradisjon, og det er funnet ølhøner som er fra 1100-tallet. Øyfjell Bygdemuseum har Noregs største samling av ølhøner, og i tidligere tider ble ølhøner brukt i Vest-Telemark ved ulike rituelle seremonier. Ølhønene var vanligvis ikke særlig gode å drikke av. De ble aldri brukt til hverdags. Ved store lag sto det gjerne en stor ølbolle midt på bordet, og oppi ølet i bollen fløt mange mindre ølhøner til å drikke av.
De aller fleste ølhønene ble laga av koter fra svartor, og utholinga av «tre-vorta» var en tung jobb. Fra 1850-tallet gikk ølhøne-produksjonen over til å bli husflid.

Harald Kolstad, som er rekna som landets fremste ekspert på ølhøner, fortalde at medan ølhøner vart laga i sylv i rike kulturnasjonar i Europa, vart dei laga av tre i Noreg. Det var eit uttrykk for at Noreg var eit fattig land nokre hundre år attende i tid. Kolstad nemnde at dei som ikkje drakk seg nærast frå sans og samling synte liten vørdnad for verten.





Ølhøner som er fra gamle dager, har stor verdi. De kan koste fra 20- 80.000 kroner pr. stykke.
Det er ulike dekortradisjoner fra sted til sted, så det er mulig å se hvor i landet hver enkelt høne kommer fra. Ølhønene var ofte fint malt med ulike symbol. Mørk oker, sterk rødfarge og jordgrønn var faver som var typiske for ølhønene som er laga i Vest-Telemark.

Museum verdt å besøke for å studere ølhøner er også Folkemuseet i Oslo, Telemark fylkesmuseum i Brekkeparken i Skien og Historisk museum i Bergen.
Også Sverige og Russland har tradisjon med ølhøner.


Kilder: 
http://www.arild-hauge.com/mead.htm
http://www.vtb.no/visartikkel.php?id=3907
http://www.digitalmuseum.no/search.do?criteria=%C3%B8lh%C3%B8ne&x=0&y=0&owner=&_onlyWithPictures=&searchObjectType=Unknown
Jorun Brevig, Per Christoffersen

5 kommentarer:

  1. Her ble det en skikkelig historietime. Du er drivende dyktig til det.

    Jeg mener å kunne ane at det må ha vært en form for drikkepress på den tiden også?

    Klem

    SvarSlett
  2. Hallo!
    Nå kpmmer et spørsmål;
    vet du om noen som syr Vest Telemarksbunad?
    Utenom Allmannkås i Bø el Vinjebue?
    Du kan gjerne svare meg på Mailen min, om du har anledning.
    Klem
    kate.bergland@gmail.com

    SvarSlett
  3. Heisann!

    Kjenner ingen andre, men svigermor har brodert til datter (stakk) og barnebarn ( både bunader og stakker) - Ho monterer ikke!

    Skal jeg spørre?

    SvarSlett
  4. Ahaa!Ni dricker öl ur ölhönor och vi finnar, vi äter fisktupp!/Anja

    SvarSlett
  5. Her lærte jeg mye nytt! Har ikke hørt om tradisjoner med ølhøner tidligere. Det er det jeg sier; man blir klokere av å være blogger!

    Takk for hilsen på bloggen min. Av helsemessige årsaker kan jeg nok ikke være trofast mot Soller. Der er det altfor kaldt for meg i vinterhalvåret. Gran Canaria har derimot perfekt temperatur på denne årstiden og jeg tilbringer 3-4 uker i Mogan rundt juletider hvert år.

    Ha en fin uke!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.