onsdag 29. desember 2010

Julegleden

.



I 1891 ble to begoniaplanter, Dregei og Socotrana, kryssa med hverandre og resultatet ble en helt ny begonia. Den nye planta ble raskt populær og i løpet av ti år var den utbredt over størstedelen av Europa.
Spesielt satte blomsterelskere pris på at den nye begoniaen blomstret i årets mørkeste måneder. Planta fikk derfor på norsk navnet Juleglede. Etter hvert har vi fått mange kultivarer av den å velge mellom. Vi har små- og storblomstrete, og i farver med ulike nyanser fra mørke rødt til hvitt.

Den liker mye og lunkent vann på skåla om morgenen som helles av etter en time. Før neste vanning vil den helst tørke litt ut. Og gjødsle en gang i uka.
Bladene skal dusjes regelmessig uten at det kommer vann på blomstene!!! Den liker det kjølig om nettene.

1 kommentar:

  1. Juleglede er det rette navnet på denne nydelige blomsten ;))
    En av mine juleyndlinger ;)) Får meg alltid til å tenke på min kjäre farmor, så herlig!!
    Nyt av kvelden og ha en fantastisk flott innspurt mot det nye året 2011 ;))
    Klemmer fra meg,
    Anki

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.