fredag 19. november 2010

Galleri Noir

Jeg har visst holdt meg på mørkesida denne høsten med innlegg om de dødes dag, bokpresentasjon om spiritisme  - og nå Galleri Noir.





Det er den tredje av mine ungdomsbedrifter som arrangerer utstilling. Galleri Noir åpna sin første i kveld med temaet 'dystert'. Den har et helt unikt konsept. Bildene vises i totalt mørke, i et gammelt, rustent, fraflytta radiatorverksted. Publikum blir utstyrt med lommelykt og ført inn bak et svart forheng. Her oppdages bildene litt etter litt, bare små deler av bildene kan sees av gangen, og det gir en spennede effekt, og en helt ny måte å oppleve kunst på!






I taket henger det fremdeles trinser og hjul etter virksomheten fra forna da'r.






Det var stinn brakke på vernissagen der dette bandet spilte og varmet publikum i kulda. Se et lite kutt og føl stemningen!









Lærere, inspektør og prakisistudent stilte opp sammen med foreldre, søsken og mange venner!






Som ser hør og bør på en vernissage ble det servert sprudlende forfriskninger og søte saker.
Det er fantastisk å se hva elevene har fått til i løpet av noen hektiske uker i høst. Det har vært krevende arbeid, med motgang og medgang, mye læring.... og  tro og tvil, men når enden er god er allting godt...
Så litt om kunsten på veggene. Øyvind Sand og Cathrine Boman Müller er gjesteutstillere og viser tegninger, en vegg full, signert Øyvind, og store akrylmalerier av Cathrine.
De andre som stiller ut er mindre kjente med et stort potensiale. Visjonen til Galleri Noir er å hjelpe fram nye, unge talenter.






Elevene i ungdomsbedriften var så opptatte at det ble umulig å samle dem til et gruppebilde. Det kommer senere.
De fikk omtale i avisa også:





Så forlot jeg Galleri Noirs lokaler der neste band rigga til kveldens konsert.






3 kommentarer:

  1. What a great reminder of the importance of sight, light, life as we know it. Please have a good start into the weekend.

    daily athens

    SvarSlett
  2. En unik presentasjon, og det er jo ikke noe nytt når det kommer fra deg.

    Jeg tror jeg klarer meg med dine bilder og beskrivelser, for jeg er stygt redd for at jeg hadde måttet rømme lokalet etter kort tid. Stikkordet er klaustrofobi.

    Klem

    SvarSlett
  3. How fun to discover a painting with a flashlight... this is a great idea!

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.