tirsdag 26. oktober 2010

Overvintring av planter fra varmere strøk og sydligere breddegrader

.



Mange av dem kan overvintre inne. På den måten er det mulig å få enda større og vakrere  - og mer imponerende planter neste sommer. Det skal bli artig å se hvor mange år jeg klarer å ha Inticanchaen jeg kjøpte i fjor. Det tok lang tid før den kom til hektene etter vinterdvalen, og nå blomsterer den for fullt inne!

* Når været blir kjøligere settes pottene inn f.eks. i et kjellerrom der det ikke er frost.
* La jord tørke slik at bldene faller av og planta går i dvale.
* Vann deretter forsiktig. Sjekk jorda med jevne mellomrom, og vann bare når det øverste laget- ca 2-3  cm er helt tørt.






Her står plantene i vinteropplag på yngste sønnens rom.
Når våren kommer, settes plantene ut i lyset igjen, beskjæres om nødvendig og start på normal vanning.
* Etter ert par uker vil nytt bladverk komme til syne, og planta vil være klar for nok en sommer !
Kilde : Hageglede
I forgrunnen fikentreet, kiwi -og minimelonplantene. På bordet står diverse pelargoniaer og amarylissene som vil blomstre til påske!






Hvis myrten har fått for lite vann og tørka, sånn som min i høstferien, er ikke alt håp ute. Heldigvis!
Om vinteren vil myrten stå svalt, rundt 12 grader er ideelt. Den skal aldri tørke helt ut dypere enn 3 cm under overflata.

Margerittene mine som jeg klarte å holde, to av tre, liv i gjennom vinteren- er virkelig blitt store i løpet av sommeren! De blomstrer til og med i slutten av oktober.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.