torsdag 28. oktober 2010

Åkermynte, ABC-tema, Å

.
Planen min var når jeg starta denne runden,  å ha innlegg med urter fra Den Herlige urteboka fra 1628. Nå viste det seg jo at ikke alle bokstavene var representert i denne boka. Det burde forøverig ha slått meg med en gang. Hvilke urter har navn på Æ ?
Den andre planen min var at jeg skulle lage illustrasjoner til hvert enkelt innlegg. Det starta så bra, og valget falt sjølsagt aller først på de urtene som alt lå ferdig tegna i arkivet.
Utover i bokstavrekka ble jeg dessverre nødt til å vise fotografier ... til og med låne bilder, og dermed bryte reglen for deltakelse! Sånn kan det gå når man utfordrer seg sjøl til de grader!
Jeg avslutter i alle fall med en sjøllaga illustrasjon.





 
Fra Den herlige Urteboken fra 1628


Cap. 55    Om Åkermynte,  Mentha arvensis

Den har disse 2 dyder:

  Vann eller avkok av Mynte drikkes. Det åpner en forstoppet lever og fordriver gulsott om det    drikkes 2 skjeer 2 ganger om dagen.

  Dette vannet dryppet i nesen renser hodet.


Det var det siste rådet, og faktisk er det ikke helt ukjent for meg. Mange av rådene som omtales i boka, synes å være helt meningsløse, men artig lektyre har det vært!

Jeg takker for alle de hyggelig kommentarene jeg har fått i denne runden. En kollega som ikke har blogg, men kikker oss i korta, har faktisk gått til anskaffelse av boka pga disse innleggene. Slå den!

11 kommentarer:

  1. im sorry i got lost... you have several blogs :)
    just wanted to say thank you for visiting me, it was very much appreciated :))

    happy halloween!

    xxoo

    SvarSlett
  2. En selvlavet illustration denne gang...Super flot :-))

    SvarSlett
  3. Flott illustrasjon du har laget.

    De fleste må vel "låne" fra andre i enkelte sammenhenger.

    Klem

    SvarSlett
  4. Jeg er nå likevel veldig imponert over det du har gjort på denne ABC runden og det var jo ikke ulovlig å låne bilder så lenge man informerer om det.
    Godt jobbet!
    Jeg har lært mye urter og hva de kan brukes til og hva de ikke bør brukes til og du burde gitt ut ABC urteboken av 2010;)
    God klem fra meg!!

    SvarSlett
  5. Superfint inlägg än en gång, och så fin bild på åkermyntan du gjort.
    Trevlig helg!

    SvarSlett
  6. Flott har det vært å lese om alle urtene! Kanskje vi sees neste runde også!? -Margit-

    SvarSlett
  7. Du har gjort ett bra arbete tycker jag. Man måste få lov att använda lite nödhjälp när det kniper. Intressant läsning vi fått ta del av.
    http://fotoentusiastenfotoblogg.blogg.se/category/abc-i-ord-och-bild.html

    SvarSlett
  8. Du burde ha en sånn amrikansk advarsel på bloggen.
    "Warning! This blog contains interesting items. Reading this blog may teach you more than you knew you needed. Continuos reading may make you addicted"

    SvarSlett
  9. Det siste rådet tar kaka: Dette vannet dryppet i nesen renser hodet.

    Det har vært herlig å følge dine poster fra den gamle urtebok. Så nå får jeg lese annet på din flotte blogg.

    SvarSlett
  10. Fra a til å har du gjort et rigtig flot stykke arbejde, jeg har fået masser af sjov information om urter og planter. Det har været sjovt at følge dine abc indlæg.
    Hav en dejlig weekend.
    Klem til dig.

    SvarSlett
  11. Utrolig flott avslutning på en rekke kreative og informative innlegg ... Jeg hadde også laget meg noen kjøreregler som virkelig ble en utfordring å holde! Syns du klarte deg fint jeg .... Selv om ABCen er over for denne gang, så sees vi nok igjen!

    Klem fra Irene

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.