torsdag 20. mai 2010

Spill og dans

 Spill og dans 1896



Med det samme jeg er inne på det folkloristiske, legger jeg inn bilder av to malerier malt av en av de norske malerne fra attenhundretallet som jeg setter mest pris på, Halfdan Egedius. I hans malerier er det som om  energien og kraften sprenger malerienes rammer. På maleriet Spill og dans er hardingfela malt i flere intervaller, og de vibrerende tonene liksom strømmer ut av instrumentet. Vi fornemmer fart og bevegelse.

Halfdan Egedius var en av Norges “unge døde” billedkunstnere på slutten av 1800-tallet. I sitt korte liv rakk han å skape flere av norsk malerkunsts mesterverker, foruten en rekke stilsikre og uttrykksfulle tegninger til praktutgaven av Snorres kongesagaer.

Halfdan Egedius tilbrakte mye tid i Telemark. Han var fascinert av naturen og kulturen der, og etter et opphold i Bø sommeren 1893, skrev han:
“De kunde aldrig blive saa vilde som telemarkingen. Felespillet her er kun en mat refleks av Telemarken. Telemarkingen er meget livligere. Nei, skal jeg faa malet dansen min, saa maa jeg nok til Telemarken.”



Dans i storstuen 1895



Halfdan Egedius ble syk under sommeroppholdet i Telemark 1898, og etter et tilbakefall før jul ble han lagt inn på sykehus i Kristiania, hvor han døde av en soppinfeksjon i februar 1899, ennå ikke 22 år gammel.
Klipp fra http://www.snl.no/.nbl_biografi/Halfdan_Egedius/utdypning
Tenk hva han kunne ha skapt!

1 kommentar:

  1. Selv i gengivelsen her på bloggen, som sikkert ikke yder billederne retfærdighed, strømmer energien ud af malerierne.
    Ha en fin dag :-))

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.