mandag 22. februar 2010

Dukkene mine, Rapunsel og Passopp

*



Rapunsel har langt lyst hår, og er kedd i hvit blondekjole som engang var mormors underkjole. Rapunsels underkjole er sydd av grønt forstoff. På hodet har ho ei fin, lita, helka lue og rundt armen en kurv til blomster eller hunden Passopp. Rapunsel har store, runde, blå øyne, dype som to små tjern! Munnen er liten og søt... Og nesa en artig oppstopper! Det beste Rapunsel vet, er å stå på scenen og kjenne teaterstøvet kile i neseborene.



 

 

Hodet er en isoporkule, halsen en halv dorullshylse, kroppen en kreppstrømpe i naturfarve, håret er brodergarn, og øynene blåmalte treknapper. Nesa er formet med vatt. Munnen er klipt ut av rød filt og limt på og rødfarven i kinna er gnidd inn med en vanlig rød farvestift.

Passopp er en litt engstelig hund av ubestemmelig rase. Han har brun kort pels, snille, bedende  øyne, lange ører og stor nese som er god til å spore opp ting Rapunsel har mistet.






Kroppen er en grov kreppstrømpe foret med vatt, øynene hvite små perlemorknapper, og det er det...
Her er nesa farvet med svart farvestift.
Jeg husker jeg leste "Eventyrbladet" da jeg var ei lita jente, og eventyret om Rapunsel var en av favorittene.
Kom over denne lille, søte på Lesenett:
Forfatter:     Grimm, Jacob (Brødrene Grimm)
Tittel:     Rapunsel
Anmeldt av:   Adeline, 3a Os skole, Halden
 
Rapunsel ble holdt fanget i tårnet av heksa, men prinsen kom å reddet henne. Men når prinsen kom, åp i tårn da var det for sent for heksa hade sent Rapunsel langt bort men noen år senere red prinsen runt om kring men en dag så hørte han en vaker stemme. det var Rapunsel. Da giftet de seg - og levde lykkelig alle sine dager.


Jeg var vel på samme alder da jeg var fortapt... 
*

3 kommentarer:

  1. Så tøffe de var, litt skumle. Minnet meg om Pompel og Pilt, jeg var livredd....heheheh

    SvarSlett
  2. Nej men se så härliga dockor, jag hade såå gärna setat framför scenen och fölgt den föreställningen. Kasperteater är det bästa! Rapunsel kan jag dessvärre inte historien om, konstigt.. men den har gått mig hus förbi.

    SvarSlett

Hyggelig at du tar deg tid til å legge igjen en hilsen.
Det setter jeg veldig pris på!
Alle kommentarer vil godkjennes før publisering.